"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, April 29, 2014

MUSUH DALAM SELIMUT ADALAH SEBENAR BENAR MUSUH

Panas panas pisang goreng panas!!!

"The struggle for power and profits will always involve many pawns. Some pawns are willing. Some pawns are unwilling. Some do not realize they are being made as pawns".

Sebaik selesai post Projek Wayang Nasional, aku ke ladang. Dan ladang tiada internet coverage. Jadi aku tak tahu apa yang terjadi. Tapi ada rakan pembiak yang call dan melaporkan post tersebut, baik di blog dan di facebook, tengah panas 'boiling hot'.

Nampaknya setiap post aku pasal Pondok Tanjung akan overheat. Daripada pengurusan pertama hinggalah pengurusan ketiga. Blog aku kecik. Tak banyak hits. Facebook pun sama kecik. Tak banyak hits. Tapi bila sentuh Pondok Tanjung, komentar aku dianggap ada nilai ancaman kepada status quo.

It is a form of acknowledgement. And compliment. Thank you.

Baik. Pertama sekali terima kasih kepada semua komen komen positif dan negatif. Yang ofensif dan defensif. Yang membidas dan mempertahankan.

Jangan guna anonymous please. Baling batu sembunyi tangan. Cara ini jelas menampakkan betapa 'stone age'nya personaliti pengkomen. Kena beranilah tunjukkan diri.

Yang keduanya, jangan gunalah cerita dengki mendengki sesama bangsa. Aku dah muak dengar komen macam ni. Asal beza pendapat aje dengki. Asal lain aje pandangan terus bertempik Melayu penuh hasad dengki. Bosan gila retorik low class macam ni.

Yang betul dengkinya, yang nampak setuju dengan kita, terhangguk hangguk yes sir semua pandangan kita, tapi kemudian senyap senyap tikam belakang kita. Itulah baru betul golongan pendengki penuh hasad.

Musuh yang terang benderang itulah barangkali kawan kita. Tapi musuh yang halimunan duduk dalam selimut itulah yang bahaya lagi merosakkan.

Ok. Apalagi... oh ye. Semua komen komen temasuk yang membidas lagi kritikal aku tak akan padamkan. Aku akan biarkan terpampang sejelas jelasnya. Tiada apa yang nak ditakutkan.

Bagus juga sekali sekala kena hentam. Adil lah. Biar puak puak importer bantai aku pula. Saling berbalas tembakan meriam. Meriah sikit suasana industri ye tak?

Lastly terima kasih kepada semua!

Thank you!!!

(Aku perhatikan banyak komen daripada orang orang baru yang belum nampak situasi sebenar industri. Orang lama rilek aje dah kenal sangat sifat puak puak importer. Apa pun terima kasih atas komen tuan puan semua).






3 comments:

  1. Apa fesbuk prof? Add saya 'Faizul Shahril Dobot'

    ReplyDelete
  2. Mungkin pengurusan pertama dan kedua tidak "rasi" dengan kambing. Mungkin kena bela benda lain..toyol.contohnya.

    Kita tengok "rasi" ke tidaknyang ketiga ni.hahaha

    ReplyDelete
  3. Hehehehehe! RASI."Rasi" adalah anugerah Allah.Apabila bercakap biarlah dari nurani yg penuh hemah,bermenafaat,bukan emosi tapi dengan muhasabah dulu.Tiap prkataan yang baik adalah "pahala",tapi kalau sudah peringkat maki hamun,itulah cermin diri yang sebenar.Tiap kesilapan boleh ditegur demi kebaikan.Kalau tak boleh tegur,hidup dalam hutan sorang2.

    ReplyDelete