"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, May 19, 2012

3 SERANGKAI : REALITINYA


Ada satu ubat favorite yang biasa digunakan pejabat haiwan dan penternak ruminan. Nama kampungnya ubat 3 serangkai untuk mengawal cacing, kutu dan kurap. Nama bandarnya macrocyclic lactone, merangkumi ivermectin, doramectin, moxidectin dan apa apa 'tin' kat hujung namanya tu. Jenama ada macam macam (ivomec, dectomax, cydectin bla bla bla) tapi 3 kelas macrocyclic lactone yang biasa ada kat malaysia yang tadi aku sebutlah – ivermetin, doramectin, dan moxidectin.

Macrocyclic lactone ni dikira dewormer generasi ketiga. Generasi pertama ialah benzimidazole (albendazole, oxfendazole, fenbendazole). Generasi kedua ialah imidathiazole (levamisole, tetramisole). Pening nak ingat ni hehe. Dan ada lagi jenis lain yang baru keluar macam nitroxynil dan ada yang under development. Tapi yang biasa ada kat malaysia 3 kumpulan ni – benzimidazole, imidathiazole dan macrocyclic lactone.

Masalah terbesar ubat 3 serangkai ni ialah terlalu popular dan selalu disalah guna. Baik pejabat haiwan mahu pun penternak sendiri. Asal kambing sakit aje, bantai 3 serangkai. Pasal nampak berkesan kan? Kurap hilang, kutu lari, dan kambing kurus jadi gemuk berkilat. Pulak tu belum nampak tanda tanda resistance terhadap 3 serangkai ni. Yelah diakan generasi baru. Benzimidazole generasi lama, dah berlaku widespread resistance.

Akan tetapi sebagaimana resistance wujud terhadap benzimidazole, resistance juga akan wujud terhadap macrocyclic lactone.

Pasti dan pasti dan pasti ia akan berlaku.

Kita dah banyak abuse 3 serangkai ni. Terlalu banyak. Kita selalu diasak dengan penggunaan dewormer sebagai jalan mudah untuk dapatkan tip top performance bila menternak kambing ni. Baik oleh pejabat haiwan, kedai jual ubat, dan tempat tempat kursus latihan kita. Dah melekat, asyik berlegar legar dalam kepala, kalau kambing bermasalah guna aje 3 serangkai ni. Buat 3 bulan sekali kepada semua kambing. Atau lagi cepat dari itu. Banyak sangat ladang yang over dependant kepada ubat 3 serangkai ni.

Realitinya aku di alwigoatfarm ni dah lebih 4 tahun tak guna 3 serangkai (macrocyclic lactone). Dan kambing kambing aku masih 'doing just fine' walau dah lama tak guna, walau pun aku melawan trend, walau pun aku melanggar nasihat 'pakar pakar'.

Dulu dulu masa zaman gelap, banyak jenis ubat cacing aku beli dan guna. Sanggup beli mahal mahal termasuklah jenis moxidectin pour on yang 2 liter sebotol harganya rm700. Buat mass deworming, bagi pada setiap kambing setiap 3 bulan. Siap beli drencher gun yang harganya rm400 untuk memudahkan kerja mass deworming ni.

Tapi bila dah masuk zaman enlightening ni, banyak teori teori kambing yang diajar kepada aku selama ni aku persoalkan dan aku beranikan diri untuk 'experimenting'. Buat research sendiri, banyak tanya orang, dan buat research balik. Aku masuk 'researcher mode', aku tanya banyak orang dan banyak soalan sampai bil tepon dan petrol aku melambung, aku tidur dengan research paper kat tangan, aku pi gembala kambing pun bawak research paper, sampai bini aku komplen aku dah lama sangat neglect kan dia. Alhamdulillah penat lelah aku berbaloi sebab aku masuk 'renaissance' period. Enlightened.

La ni moxidectin yang aku beli rm700 tu ada lagi, tak habih guna, dah lama expire pun . Aku punya drenching gun dah jadi bersawang, dah tersumbat agaknya. Dan banyak, berkotak kotak ubat ubat aku terpaksa buang dalam tong sampah pasal dah luput tarikh.

Yaa dengan knowledge, kita jadi powerful, kita jadi independent, kita nampak 'the big picture', kita nampak apa yang orang lain tak nampak. Ilmu ni sangat penting untuk dikejar. Kita kena kejar, bukan kita tunggu. Bukan kita tunggu pejabat haiwan buat kursus, bukan kita tunggu cikgu suap kita.

Knowledge, discipline, and charity. Inilah 3 serangkai yang pasti dan pasti akan membuahkan kejayaan kepada kita berbanding ubat 3 serangkai yang aku dok cerita tadi.

Hmm aku lupa nak cerita pasal apa aku tak guna ubat 3 serangkai ni (senang melencong aku ni, sorry tuan tuan). Ok ok macrocyclic lactone tak boleh cover tapeworm dan flukes, 2 jenis parasit yang menjadi ancaman unik di kawasan tropika. Haemonchus dia cover lah, lung worm dan strongyloid pun sama. Masalahnya macrocyclic lactone ni di dibuat, direka di australia, yang mana cuacanya panas dan kering. Tapeworm dan flukes bukannya banyak di zon cuaca macam ni. Tak menjadi ancaman prioriti pun kepada ruminan di sana.

Tapi kita ni kawasan tropika, panas dan lembap. Tapeworm dan flukes flourish, membiak pantas dan merupakan salah satu ancaman prioriti kepada ruminan kita. High level threat punya parasit ni kat tempat kita. Omputih mana dia tahu perbezaan unik ni. Bodoh gak omputih ni, aku pun bodoh gak pasal beli dia punya dewormer. Sama sama bodoh hahaha.

Anyway, ruminan dari zon panas dan kering ni tidak 'genetically resistant' kepada tapeworm dan fluke, pasalnya dia susah jumpa parasit ni kat tempat dia. Dan dia akan mewariskan sifat 'low resistance to tapeworm and flukes' kepada keturunannya. Berbeza dengan kambing indigenous kita, memang dah ada built in resistance terhadap tapeworm and flukes, pasal hari hari jumpa. Dia pula akan mewariskan sifat 'high resistance to tapeworm and flukes' kepada keturunannya. Dah ada program khas dalam gen dia macam mana nak counter, neutralize ancaman ni bila muncul.

Inilah satu sebab kenapa kambing dan lembu australia, atau daripada zon panas dan kering terkejut beruk, kacau bilau bila sampai malaysia yang panas dan lembap. Dahlah kawan tu heat stress, movement stress, feed change stress, parasite change stress. Kita bantai pula macrocyclic lactone yang tak berkesan pun untuk tape worm dan flukes. Habih tergolek dok kawan tu.

So tuan tuan aku tak recommend guna macrocyclic lactone (3 serangkai) sebagai dewormer. Marah orang jual ubat dengan aku nih, asyik tak recommend aje hahaha. Biar aje orang australia yang guna ubat tu, kita tak yah sibuk sibuk beli. Kita kena buat praktis kita sendiri sebab cuaca kita berbeza, peluang dan ancaman kita pun berbeza.

Knowledge is power!

Salam.

*Aku tak boleh sambung tulis dah, bini ajak makan. Chiow dulu!

10 comments:

  1. Salam, mantap. Posting memang panjang dan penuh isi. Umpama piza yang toppingnya tebal 2 inci dihiasi keju mozarela. Hehe

    ReplyDelete
  2. Sawadee kap..perghh skali lg Prof.Alwi dgn fakta2 ubat 3serangkai dia plak.haha..tq.prof..

    btw.aku slalu gne 3srangkai ni utk lembu.bkn scra krap la.cme kalu ade mslh ksihtan cam kurus(biasenya dsbbkn kecacingan).n biasenye mmg brkesan.hehe..tp lembu mmg brkali2 gnda kurg mslh sakit2 nih brbndg kmbing.kire lg sng bela lembu brbndg kmbing wlpun lmbu lg bsar..

    tp tula.mse mula2 bela kmbg bce nota2 JPV sruh deworming 3buln skali.aku tnye otai2 pntrnk kt cni haram xtau n xprnh bt pun.elok je kmbg diorg.haha..tp kmbg kmpung laa.mgkin benar utk kmbg eksotik mcm Boer.utk kmpung aku sndiri xprnah bt.bgus utk mlawan arus n bt research sndri..truskn prof.alwi share mklmat2 brgune nih..:-)

    ReplyDelete
  3. Salam
    Bagi saya yg baru nak berjinak2 dan sekarang ni tengah mengalami zaman gelap bayak yg nak kena belajar..Harap dapat tunjuk ajar dari Otai2..
    Tapi yg yg pasti ada betul nya JPV punya nasihat kena dengar tapi masuk telinga kanan keluar telinga kiri je...

    ReplyDelete
  4. Habis tu ubat hilang cacing apa???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah,citer panjang lebar dok bagitau pon guna apa yang lebih sesuai...emmm hampeh

      Delete
    2. Lain kali ko belek banyak sikit entry dia. Jangankan satu entry ko masuk terus ko gelabah cakap sia sia baca. Entry yang lain admin dah bgtau selected deworming adalah paling sesuai kat Malaysia. Dan entry yang lain admin terangkan bab pemakanan, cuaca, dan langkah nak kurangkan cacing. Jadi ko baca la entry yang lain jgk. Jangan asyik nak kondem je. Nak ilmu dari orang tapi pemalas nak mampuss

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete