"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, May 16, 2015

ADAKAH AGROBANK PEMBUNUH?

Semalam, seorang rakan penternak yang ingin memohon pinjaman Agrobank mendapat maklumbalas yang permohonannya boleh diluluskan dengan syarat - bercagar, dan operasi ternakan hendaklah operasi trading atau penggemukan. Bukan pembiakan.

Pinjaman maksimum yang dibenarkan ialah $200,000. Masa senggang yang diberikan adalah 6 bulan, sebelum bayaran ansuran penuh bermula. Alasan yang diberikan, kenapa Agrobank tidak mahu lagi membiayai usaha biak, ialah Agrobank mengalami non performing loan yang tinggi di kalangan penternak kambing.

Mulanya aku terkejut, dan aku sangat ralat apabila mengetahui polisi terbaru Agrobank. Aku takut usaha pembiakan, justeru usaha peningkatan pengeluaran makanan akan menguncup teruk. Seteruk teruknya. Aku mula terfikir Agrobank bukan lagi bank yang mesra petani, tetapi sama sahaja dengan bank komersial yang lain - mengejar keuntungan maksimum.

Aku mula membayangkan yang Malaysia akan semakin dalam semakin terbelit semakin tersepit semakin bergantung kepada negara negara luar untuk sumber makanan. 

Aku bayangkan yang kita akan terus berada dalam zaman gelap industri kambing. 

Dan Agrobank menjadi penyumbang kepada kegelapan tersebut. Pembunuh cahaya kebebasan.

Pada mulanya....

Kemudian aku terfikir, kalau aku dalam kasut Agrobank, adakah aku akan melakukan perkara yang sama?
____________________

Aku pernah pinjam Agrobank semasa baru memulakan operasi pembiakan kambing. Dibawah skim SUTKS. Aku dah tak ingat apa maksud dia, tapi lebih kurang macam Siswazah Tani. Syarat utama skim ini ialah program sangkutan/amali terlebih dahulu dengan ladang kambing selama 3 bulan dimana elaun dibayar. 

Tiada cagaran diperlukan. Masa senggang ialah setahun sebelum ansuran penuh bermula. Dan aku pinjam $30,000.

Salah satu sebab kenapa permohonan pinjaman aku diluluskan ialah apabila pegawai kredit/pinjaman tersebut datang beberapa kali ke ladang dan menilai personaliti aku sebagai 'mental' atau.... somewhere close to 'deranged'.

Aku sanggup tinggalkan semua keselesaan hidup di bandar, dan bertapa sorang sorang bawah sawit tanpa sebarang kemudahan.

Maknanya... sanggup berkorban.

Dan dia bagitahu aku, berdasarkan observasinya, peminjam yang berjaya membayar balik Agrobank ada mentaliti 'gila', atau apa yang orang kata 'biar betul mamat ni?'

Profiling.

Aku fikir Agrobank patut upgrade semua pegawai kredit dia bagaimana mengenalpasti personaliti yang tinggi darjah kebarangkalian untuk berjaya sebagai petani dan penternak. Yep, itu salah satu cara.

Dan ini adalah untuk pinjaman skala kecil. Bagi pinjaman skala besar, yang aku nampak Agrobank berdasarkan sejarahnya, mudah (terpaksa - boleh agak sapa yang paksa) tunduk kepada tekanan politik. NFC anyone?

Barangkali struktur Agrobank boleh dikocak untuk membuahkan pengurusan yang lebih merdeka dan berani berkata tidak kepada ahlul politik.
__________________

Salah satu sebab kenapa wujud kegagalan yang tinggi dalam usaha pembiakan ialah - ilmu pertanian dan penternakan yang sangat rendah. Ditambah pula dengan penyebaran ilmu yang salah oleh orang yang bukan ahli.

Kenyataan yang genetik sangat dipengaruhi zon cuaca pun ramai yang tak lepas tak faham. Betul tak?

Sekolah sekolah tiada kurikulum konsisten untuk pertanian. Sekolah sekolah dan kolej kolej pertanian pun baru sahaja dibuka. Elok sangat kalau ada sekolah pertanian yang spesifik dari tadika, sampai sekolah rendah sekolah menengah kolej universiti - haaa... baru tinggi peluang nak hasilkan genius agriculture. 

Dan bagi sapa sapa yang perasan, dulu dalam industri kambing ni, semenjak dasar pandang ke Australia  (yang berbeza cuaca dengan Malaysia) diperkenalkan - semakin merudum industri ni. Self sufficiency level makin jatuh. Maknanya semakin banyak usaha biak yang gagal. 

Patutnya dasar pandang ke Australia ni dah lama dilupuskan. Tapi atas kepentingan pihak pihak tertentu, kita masih rancak masih bergantung kepada kafir Australia, dan hasilnya kita masih membunuh para pembiak. Hmmm... 

Sebab tu Agrobank terkejut dan terkejut tengok kadar kegagalan yang tinggi bagi usaha pembiakan. Dasar pandang ke luar. Sepatutnya dasar pandang ke dalam. 
____________________

Kos untuk membiakkan  seekor kambing pedaging (cost of production) dibawah sistem gembala yang efisien biasanya antara $70 - $120.

Kos untuk jual beli seekor kambing pedaging import biasanya $550 - $650.

Kambing kambing pedaging ini, samada biakan gembala atau import, akan dijual pada harga 1 dinar ($700 - $750).

....... makanya aku suka sangat jual kambing produksi aku sendiri kerana jelas ianya jauh lebih menguntungkan. Bukan itu sahaja, cabaran pengeluaran makanan dalam negara dapat disambut, dan semakin dekat usaha membebaskan diri dari kebergantungan. 

Kita dapat menyumbang kepada sekuriti makanan umat Islam.

Tapi aku fikir Agrobank.... terlepas pandang akan beberhasilan sistem gembala untuk pembiakan kambing pedaging. Mereka terlalu cemas dengan Non Performing Loan mereka. Dan majoriti penyebab NPL itu bukanlah golongan pengembala yang mengutamakan genetik tempatan, tetapi golongan penternak yang terpana dengan genetik luar. Juga ahlul politik yang bahlul menternak.

So please Mr Agrobank, choose the route of a saviour instead of the way of a killer. I still believe in your ability to make wise decisions for the future safety of our land.

Do accommodate for anyone who wish to breed.

Thanks!

Agrobank - Keep Banking For Food, ......please....








6 comments:

  1. salam saya ingin berkongsi pengnalaman neri bila berurusan dgn agro bank.saya membuat pinjaman bercagar untuk projek ternakan ikan airtawar pada tahun 2012/2013.lawatan olih pegawai bank telah di buat dan semua urusan cagaran telah dibuat. tungu punya tungu hampir satu tahun tiada jawapan. tanya dengan pegawai bank.dia kata dah hantar hq.tungu lagi tak ada berita. jumpa saorang kenalan dan bertanya terus di ibupejabat agro bank.rupa nya permohonan saya telah ditolak hampir 6 bulan lepas.rasa dukacita pun ada,marah pun ada ketawa pun ada. ini lah agro bank. saya bukan penipu. nama saya zakariah mohd daud.buat pinjaman di agro bank alor gajah melaka. kalau mana pegawai bank tak puas hati hubungi saya.senaja sy tak tingalkan no telepon.cari dalam borang permohonan saya. sedihkan inilah malaysia negara tercinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. peel orang kita kalau gagal depa tak bagitau..fikir sendiri, kalau lama tak dpt berita, gagal lah tu...kalau mat saleh plak, gagal diberitahu sebab apa gagal atau memang depa kata tak ada sebab gagal..tulus dan iklas..

      orang kita suka 'berselindung' ..tak reti nak kata tidak setuju takut kecil hati..

      sepatutnya orang islam lebih tulus, ini sebaliknya..

      Delete
  2. Salam.
    pandangan dan buat kita berfikir.
    Orang ramai (penternak) patut disedarkan dgn kerenah Bank.
    Saya jumpa pegawai Agro B.Alor Gajah(2008).Bukan minta pinjaman tapi minta khidmat bimbingan PROJEK penternakan.bukan minta RM xxxxxx.xx .tapi yg inipun dia x boleh berikan.apa lagi ...

    ReplyDelete
  3. Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
    Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
    Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete
  5. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete