"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, May 16, 2015

ADAKAH AGROBANK PEMBUNUH?

Semalam, seorang rakan penternak yang ingin memohon pinjaman Agrobank mendapat maklumbalas yang permohonannya boleh diluluskan dengan syarat - bercagar, dan operasi ternakan hendaklah operasi trading atau penggemukan. Bukan pembiakan.

Pinjaman maksimum yang dibenarkan ialah $200,000. Masa senggang yang diberikan adalah 6 bulan, sebelum bayaran ansuran penuh bermula. Alasan yang diberikan, kenapa Agrobank tidak mahu lagi membiayai usaha biak, ialah Agrobank mengalami non performing loan yang tinggi di kalangan penternak kambing.

Mulanya aku terkejut, dan aku sangat ralat apabila mengetahui polisi terbaru Agrobank. Aku takut usaha pembiakan, justeru usaha peningkatan pengeluaran makanan akan menguncup teruk. Seteruk teruknya. Aku mula terfikir Agrobank bukan lagi bank yang mesra petani, tetapi sama sahaja dengan bank komersial yang lain - mengejar keuntungan maksimum.

Aku mula membayangkan yang Malaysia akan semakin dalam semakin terbelit semakin tersepit semakin bergantung kepada negara negara luar untuk sumber makanan. 

Aku bayangkan yang kita akan terus berada dalam zaman gelap industri kambing. 

Dan Agrobank menjadi penyumbang kepada kegelapan tersebut. Pembunuh cahaya kebebasan.

Pada mulanya....

Kemudian aku terfikir, kalau aku dalam kasut Agrobank, adakah aku akan melakukan perkara yang sama?
____________________

Aku pernah pinjam Agrobank semasa baru memulakan operasi pembiakan kambing. Dibawah skim SUTKS. Aku dah tak ingat apa maksud dia, tapi lebih kurang macam Siswazah Tani. Syarat utama skim ini ialah program sangkutan/amali terlebih dahulu dengan ladang kambing selama 3 bulan dimana elaun dibayar. 

Tiada cagaran diperlukan. Masa senggang ialah setahun sebelum ansuran penuh bermula. Dan aku pinjam $30,000.

Salah satu sebab kenapa permohonan pinjaman aku diluluskan ialah apabila pegawai kredit/pinjaman tersebut datang beberapa kali ke ladang dan menilai personaliti aku sebagai 'mental' atau.... somewhere close to 'deranged'.

Aku sanggup tinggalkan semua keselesaan hidup di bandar, dan bertapa sorang sorang bawah sawit tanpa sebarang kemudahan.

Maknanya... sanggup berkorban.

Dan dia bagitahu aku, berdasarkan observasinya, peminjam yang berjaya membayar balik Agrobank ada mentaliti 'gila', atau apa yang orang kata 'biar betul mamat ni?'

Profiling.

Aku fikir Agrobank patut upgrade semua pegawai kredit dia bagaimana mengenalpasti personaliti yang tinggi darjah kebarangkalian untuk berjaya sebagai petani dan penternak. Yep, itu salah satu cara.

Dan ini adalah untuk pinjaman skala kecil. Bagi pinjaman skala besar, yang aku nampak Agrobank berdasarkan sejarahnya, mudah (terpaksa - boleh agak sapa yang paksa) tunduk kepada tekanan politik. NFC anyone?

Barangkali struktur Agrobank boleh dikocak untuk membuahkan pengurusan yang lebih merdeka dan berani berkata tidak kepada ahlul politik.
__________________

Salah satu sebab kenapa wujud kegagalan yang tinggi dalam usaha pembiakan ialah - ilmu pertanian dan penternakan yang sangat rendah. Ditambah pula dengan penyebaran ilmu yang salah oleh orang yang bukan ahli.

Kenyataan yang genetik sangat dipengaruhi zon cuaca pun ramai yang tak lepas tak faham. Betul tak?

Sekolah sekolah tiada kurikulum konsisten untuk pertanian. Sekolah sekolah dan kolej kolej pertanian pun baru sahaja dibuka. Elok sangat kalau ada sekolah pertanian yang spesifik dari tadika, sampai sekolah rendah sekolah menengah kolej universiti - haaa... baru tinggi peluang nak hasilkan genius agriculture. 

Dan bagi sapa sapa yang perasan, dulu dalam industri kambing ni, semenjak dasar pandang ke Australia  (yang berbeza cuaca dengan Malaysia) diperkenalkan - semakin merudum industri ni. Self sufficiency level makin jatuh. Maknanya semakin banyak usaha biak yang gagal. 

Patutnya dasar pandang ke Australia ni dah lama dilupuskan. Tapi atas kepentingan pihak pihak tertentu, kita masih rancak masih bergantung kepada kafir Australia, dan hasilnya kita masih membunuh para pembiak. Hmmm... 

Sebab tu Agrobank terkejut dan terkejut tengok kadar kegagalan yang tinggi bagi usaha pembiakan. Dasar pandang ke luar. Sepatutnya dasar pandang ke dalam. 
____________________

Kos untuk membiakkan  seekor kambing pedaging (cost of production) dibawah sistem gembala yang efisien biasanya antara $70 - $120.

Kos untuk jual beli seekor kambing pedaging import biasanya $550 - $650.

Kambing kambing pedaging ini, samada biakan gembala atau import, akan dijual pada harga 1 dinar ($700 - $750).

....... makanya aku suka sangat jual kambing produksi aku sendiri kerana jelas ianya jauh lebih menguntungkan. Bukan itu sahaja, cabaran pengeluaran makanan dalam negara dapat disambut, dan semakin dekat usaha membebaskan diri dari kebergantungan. 

Kita dapat menyumbang kepada sekuriti makanan umat Islam.

Tapi aku fikir Agrobank.... terlepas pandang akan beberhasilan sistem gembala untuk pembiakan kambing pedaging. Mereka terlalu cemas dengan Non Performing Loan mereka. Dan majoriti penyebab NPL itu bukanlah golongan pengembala yang mengutamakan genetik tempatan, tetapi golongan penternak yang terpana dengan genetik luar. Juga ahlul politik yang bahlul menternak.

So please Mr Agrobank, choose the route of a saviour instead of the way of a killer. I still believe in your ability to make wise decisions for the future safety of our land.

Do accommodate for anyone who wish to breed.

Thanks!

Agrobank - Keep Banking For Food, ......please....








27 comments:

  1. salam saya ingin berkongsi pengnalaman neri bila berurusan dgn agro bank.saya membuat pinjaman bercagar untuk projek ternakan ikan airtawar pada tahun 2012/2013.lawatan olih pegawai bank telah di buat dan semua urusan cagaran telah dibuat. tungu punya tungu hampir satu tahun tiada jawapan. tanya dengan pegawai bank.dia kata dah hantar hq.tungu lagi tak ada berita. jumpa saorang kenalan dan bertanya terus di ibupejabat agro bank.rupa nya permohonan saya telah ditolak hampir 6 bulan lepas.rasa dukacita pun ada,marah pun ada ketawa pun ada. ini lah agro bank. saya bukan penipu. nama saya zakariah mohd daud.buat pinjaman di agro bank alor gajah melaka. kalau mana pegawai bank tak puas hati hubungi saya.senaja sy tak tingalkan no telepon.cari dalam borang permohonan saya. sedihkan inilah malaysia negara tercinta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. peel orang kita kalau gagal depa tak bagitau..fikir sendiri, kalau lama tak dpt berita, gagal lah tu...kalau mat saleh plak, gagal diberitahu sebab apa gagal atau memang depa kata tak ada sebab gagal..tulus dan iklas..

      orang kita suka 'berselindung' ..tak reti nak kata tidak setuju takut kecil hati..

      sepatutnya orang islam lebih tulus, ini sebaliknya..

      Delete
  2. Salam.
    pandangan dan buat kita berfikir.
    Orang ramai (penternak) patut disedarkan dgn kerenah Bank.
    Saya jumpa pegawai Agro B.Alor Gajah(2008).Bukan minta pinjaman tapi minta khidmat bimbingan PROJEK penternakan.bukan minta RM xxxxxx.xx .tapi yg inipun dia x boleh berikan.apa lagi ...

    ReplyDelete
  3. Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
    Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
    Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete
  5. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya mempunyai Mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  7. hello kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila sertai saya untuk menjadi gembira. Saya baru mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat kesaksian seorang Puan annisa bekerja dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberikan saya kenalan mereka
    e-mel Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Twitter Rossastalyloan
    Instagram Rossamikefavor
    Viber +15186756750

     Jadi saya segera menghantar e-mel kepada mereka dan mereka membalas e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk penipuan terdahulu, saya terkejut bahawa kurang dari 48 jam selepas itu, pinjaman negara bersatu $ 35,000.00 yang dipohon saya sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan prosesnya adalah mudah. Sehingga sekarang, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat mesej dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Nasihat mudah saya untuk mendapatkan pinjaman sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek saya terkejut. Saya ingin sangat berterima kasih kepada Puan Annisa yang mencipta hubungan mereka di forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat.
    terima kasih.
    di sini adalah email saya memasangkan anda ingin bertanya sesuatu janetpamelaulrich@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu masyarakat tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Nama saya Asalam Arbab dan saya bercakap sebagai wanita paling gembira di seluruh dunia hari ini, saya berkata kepada diri sendiri bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluargaku dari keadaan kita yang tidak menentu, saya akan memberitahunya untuk seluruh dunia dan saya sangat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak RM100,000 untuk membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi Saya seorang ibu dengan 2 anak suami saya terlambat, ia tidak begitu mudah sejak Dia meninggalkan kita, seluruh dunia seolah-olah tergantung kepada saya sehingga saya bertemu dengan Tuhan yang dihantar syarikat pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluargaku, takut yang kuat, dan seorang lelaki bernama Jack sumur dia adalah penyelamat Tuhan yang dihantar untuk menyelamatkan
    keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan mungkin sehingga saya mendapat pinjaman sebanyak Rm100,000 dan saya akan menasihati sesiapa yang mempunyai pinjaman sebenar untuk menghubungi telaga Mr. Jack, melalui e-mel. jackwellsloancompany@gmail.com kerana dia
    yang paling memahami dan ramah hati Perkhidmatan Pinjaman anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel ini: asalamarbab@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya apa-apa soalan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bersedia memberitahu anda segala-galanya. sesungguhnya orang baik masih wujud.

    ReplyDelete
  11. PERHATIAN! PERHATIAN !! PERHATIAN !!!
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan ELIZABETH LEONARDO, seorang pemberi pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan.Kami menawarkan semua jenis pinjaman yang cepat dan selamat, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah , pinjaman pelajar, pinjaman komersial, pinjaman pelaburan, pinjaman perniagaan, penyatuan hutang dan banyak lagi. Adakah anda telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? cari lagi, kerana kita berada di sini untuk semua keperluan kewangan anda.Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma perniagaan dan syarikat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat.Tidak diperlukan pemeriksaan kredit, 100% dijamin.Hubungi kami hari ini dan anda akan gembira kerana kami berada di sini untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda.

      emel kami hari ini: (elizabethleonardoloanfirm@gmail.com) untuk memohon.

    ReplyDelete
  12. Nama saya Asalam Arbab dan saya bercakap sebagai wanita paling gembira di seluruh dunia, dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan kita yang tidak menentu, saya akan memberitahu namanya kepada seluruh dunia liar dan saya ' sangat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak RM100,000 untuk membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi Saya adalah seorang ibu dengan 2 anak dan seluruh dunia seolah-olah yang tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Tuhan yang dikirimkan pinjaman perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluargaku, takut yang kuat, James Althouse, dia adalah penyelamat Tuhan yang dikirimkan untuk menyelamatkan
    keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan mungkin sehingga saya mendapat pinjaman sebanyak Rm100,000 dan saya akan menasihatkan sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Encik James Althouse, melalui e-mel. jackwellsloancompany@gmail.com kerana dia
    yang paling memahami dan ramah hati Perkhidmatan Pinjaman anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel ini: asalamarbab@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya sebarang pertanyaan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bebas memberitahu anda segala-galanya

    ReplyDelete
  13. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Saya dan suami saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Salam!
    Saya adalah Dr Robert West, pemberi pinjaman pinjaman swasta dan pengarah urusan firma pilihan Westrade, sebuah firma berdaftar dan firma kewangan yang diiktiraf dengan laman web rasmi syarikat yang diluluskan di mana kami menawarkan pinjaman peluang masa untuk individu dan organisasi korporat di seluruh dunia. kami adalah organisasi pinjaman pinjaman kewangan yang terkenal di dunia dengan pensijilan perkhidmatan kewangan, berdaftar dan diiktiraf di seluruh dunia, di firma kewangan Opsyen Westrade, kami menyediakan pinjaman kepada mana-mana jenis kepada individu dan badan korporat di mana-mana bahagian dunia dengan mekanisme pemberian pinjaman sistem dalam talian kami di minat yang sangat berpatutan 2% hubungi kami hari ini. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda.
    hubungi kami hari ini melalui E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    semua yang kami perlukan ialah maklumat anda dalam format di bawah
     
    BUTIRAN PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status Perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Agama:
    14) Pernahkah anda memohon sebelum:
    15) Nama Facebook:
    16) Nombor Whatsapp:
    17) Nama Pengguna Instagram:
    18) Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris:
    19) Tarikh lahir:

    Apabila anda memohon dengan kami, anda memohon dengan syarikat yang dipercayai yang mengambil berat tentang keperluan kewangan anda. Kami akan menjaga anda melalui keseluruhan proses
    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. hubungi saya melalui
    E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com

    Salam
    Dr Robert West

    ReplyDelete
  15. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman yang disatukan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda dari masa lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (rumanajloanfirm@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Gender ........................
    5) status perkahwinan .............
    6) Kerja ................
    7) Nombor Telefon ...........
    8) kedudukan di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) jumlah pinjaman .........
    11) tempoh pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tarikh lahir ........................

    ReplyDelete
  16. Ramai btol yg nk bg pinjam duit kat komen.huhu.ayat google translate plak tu.huhu..

    ReplyDelete
  17. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    ReplyDelete
  18. Selamat Datang Ke: syarikat pinjaman MARIA BRYSON, Kami menawarkan pinjaman dengan niat baik di seluruh dunia, kami menawarkan pinjaman pada 2% setiap tahun, anda perlu mengisi permohonan pinjaman di bawah ini supaya kami dapat memproses permohonan pinjaman anda. Berikut adalah tempat di mana orang meminjam wang, selain melangkah masuk ke bank. isi borang di bawah.

    Penyelenggaraan Maklumat Tepat kami:

    Syarikat pinjaman Maria bryson telah menetapkan prosedur untuk memastikan maklumat kewangan anda tepat, terkini dan lengkap, selaras dengan piawaian komersial yang munasabah. Sekiranya anda percaya bahawa rekod kami mengandungi maklumat yang tidak tepat atau tidak lengkap tentang anda, sila maklumkan kami. Kami akan menyiasat kebimbangan anda dan membetulkan apa-apa ketidaktepatan tepat pada masanya. Pemindahan Pinjaman dalam masa 1 jam, hubungi kami hari ini melalui
    E-mel: mariabrysonloancompany@gmail.com

    DATA APLIKAN
    ***********************
    1) Nama Penuh: .....
    2) Jantina: ........
    3) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: ...
    4) Tempoh Pinjaman: ...............
    5) Negara: .......
    6) Alamat Rumah: ..
    7) Nombor Mudah Alih: .....
    8) Pekerjaan: ....
    9) Pendapatan Bulanan: ......
    10) Tujuan pinjaman; ...
    11) Di mana anda mendapat iklan pinjaman kami: ....
    15) hubungi whatsapp ....................
    Mrs.Maria
    Syarikat pinjaman bryson Maria
    E-mel: mariabrysonloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya menjadi mangsa penipuan di tangan peminjam palsu, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa mendapat pinjaman , mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu kota Sepanyol, saya harap saya akan bertemu orang yang betul, tetapi saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses itu.
    Nasib baik bagi saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN JAMINAN, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya pulih semula
    jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut

    ReplyDelete
  20. Dear Sir / Madam, "PINJAMAN SEBAB CUKAI SEHINGGA MUNGKIN DENGAN HARI 2 HARI HANYA", X-mas Pinjaman, "Pinjaman Rumah pada kadar faedah 2%. Orang yang Tertanya-tanya hendaklah menghubungi Pegawai Pinjaman melalui E-mel dengan maklumat di bawah:",

    NAMA PERTAMA:.....
    NAMA TERAKHIR:......
    NEGARA: .......
    NOMBOR TELEFON:.....
    PEKERJAAN: ......
    AGE: .............
    SEX: ......
    STATUS PERKAHWINAN:......
    PINJAMAN YANG DIBENARKAN: ......
    PENDAPATAN BULANAN......
    DURASI PINJAMAN: ......
    E-mel: hannahzaraloancompany@gmail.com, Terima kasih Dan Tuhan Bless, Salam

    ReplyDelete
  21. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal dalam pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  22. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari uang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

    jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  23. Halo

    Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga bisa menghubungi kami dengan cara BBM pin (DB5121C1) kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
    Assalamu`alaikum wr wb,

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  25. Selamat Datang di HALO MONEY LENDERS kami memberikan pinjaman dengan persentase tingkat bunga yang sangat rendah dan lebih murah yang Anda perlukan dalam bentuk pinjaman apa pun karena Anda telah mencari melalui celah dan celah dunia namun tidak ada kreditur sejati yang mampu dan atau mampu memberi Anda? cari lagi karena pinjaman kami selalu disetujui dalam waktu yang sangat singkat dan kami memproses semua pinjaman dengan sedikit kertas kerja. Kabar baiknya adalah bahwa pinjaman kami disetujui tanpa menuntut bentuk jaminan keamanan apa pun sehingga kami sangat transparan dan tidak mementingkan diri dalam layanan kami. Jika Anda telah membaca kualitas kami dan mereka sangat sesuai dengan kepuasan Anda silahkan cepat dan hubungi kami melalui surat (halo.moneylenders@gmail.com) InshyAllah kami memiliki solusi untuk semua kondisi keuangan Anda seperti hutang, dana untuk proyek, inisiatif bisnis, memenuhi tagihan mendesak Anda semua ini dan masih banyak lagi

    ReplyDelete
  26. Saya Widya Okta, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

    ReplyDelete