"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, April 24, 2014

MONSTER DIE FIRST

And die quick.

Kebetulan aku dan House of Goats post cerita pasal kambing susu. Dan aku tertarik pada kambing susu yang dibela cara high tech atau high input di Pulau Pinang. Owner dia beranggapan very high input harapnya membawa kepada very high output. Malangnya strategi tak menjadi.

Bagi sapa sapa yang dah lama dalam industri, memang perasan sangatlah senario sebegini. Selalu sangat replay. Selalu sangat terjadi kepada peserta baru yang berkiblatkan importer, dan tidak mengendahkan nasihat rakan rakan pembiak.

Baik. Biasanya ada antara kalangan peserta baru, dibelakangi modal besar, dan biasanya takde pengalaman menternak kambing tetapi berdasarkan nasihat nasihat pembekal kambing (importer lah) dan pembekal sistem - terus buat skala besar. Ada yang lagi berani terus skala raksasa. Monster scale.

Dan biasanya gegak gempitalah para pembuat polisi pertanian, dan juga berkompanglah para pelaksana polisi pertanian, dan bergendang bergesek biola jugalah para pengamal media - mencanangkan ke seluruh pelusuk negeri agar diikut cara high tech lagi inovatif ini.

Ikutlah si mamat ini, ikutlah si apek ini, ikutlah si sangam ini, ikutlah si Jim John James - ikutlah inovasi para 'peneraju penternakan' yang canggih lagi maggih ini yang bakal mengubah masa depan industri ternakan. Padahal yang gah skala raksasa ini ada yang belum jual seekor kambing atau secawan susu pun.

Usahkan cerita pasal profitability, sales pun takdak. Tapi dia punya kompang... mak datuk bingit telinga kita dibuatnya.

Kecoh suruh kita ikut orang sana orang sini, tapi.... takde pula yang suruh kita ikut jalan Nabi. Takde kan? Sepanjang aku berada dalam industri ni, takde satu pun suara rasmi yang kata lebih baik ikut cara para Rasul Allah dalam menternak kambing.

Tradisional sangat katanya. Malulah kat pelawat luar negara yang datang. Takde kelas gembala gembala ni. Takde prestij lah sistem low input ni. Malu malu malu!

Hmmm...

Sebenarnya kan, para penternak dan pembiak baru ini diperbodohkan oleh para pengimport dan pembekal sistem dan juga ahli pakatan mereka.

Puak puak tu yang untung besar. Supply kambing, supply sistem, supply konsultansi. Fast buck. Big buck.

Penternak? Pembiak? Jadilah macam monster di atas. Quick to rise. Quick to die.

Dan para pengimport, dan para pembekal sistem, dan ahli pakatan mereka - akan terus berkeliaran memasang umpan mencari mangsa mangsa baru.

Dan kita berterusan menyambar umpan mereka...

Think..



No comments:

Post a Comment