"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, April 30, 2014

MELAWAT LADANG TUAN OSMAN

Salam hormat semua pembaca!

Tengahari semalam, aku buat appointment dengan tuan osman nak melawat ladang kambing dia. Dia ada kat KL tapi pekerja dia adalah. Ladang dia "is somewhere' dalam daerah Batang Padang (dia nak privacy). Tapi semalam juga mak abah aku 'landing' ke teluk intan. Ziarah nenek aku. Jadi aku pun pergi sana dulu. 

Sampai ladang tuan osman dah lewat petang. Lewat betul. Kena pula musim hujan. Jalan pasir ke ladang tuan osman jadi 'adventurous'. Anak pompuan aku yang dua orang tu cemas menjerit jerit tak bagi aku teruskan perjalanan. Jadi aku letak kereta jauh sikit dan berjalan kaki ke ladang tuan osman. Adalah dalam 200 meter kot.

Aku rasa dekat pukul 7 petang baru aku masuk ladang tuan osman ni. Kalau lewat lagi, dah jadi style Don Jenal yang suka melawat ladang orang malam malam :) .  Jadi aku nak cepat cepat. Tak boleh lama lama. Lain kali ajo kalau nak lama lama sikit. 

Besar juga kandang tuan osman ni. Dah start menternak semenjak 2004.  Membiak. Intensif. Mulanya lembu, kemudian 2009 bertukar kambing. Ada satu kandang besar breeding. Ada satu kandang kecik sikit untuk kandang jualan. Total lebih kurang sama aku 300 ekor. Fasiliti ladang 'impressive' - ada banyak kemudahan. Surau pun ada.

Ayam peru pun ada. Rusa pun ada. Anjing belaan untuk sekuriti pun banyak (tapi babi hutan yang liar miar tak takut langsung dengan anjing banyak banyak ni - habih pagar disondolnya).

Baik. Antara gambar gambar yang ada. Sori. Dah gelap. Kamera aku buruk lagi uzur plak tu. 


Comel lote suraunya

Ni kandang jualan bawah bukit. Kandang breeding kat atas bukit. Penat juga nak menapak. Jadi aku tak pergi kandang breeding. Tapi dalam kandang jualan ada juga petak petak beranak dan berpenghuni. Ada mak kambing ada anak kambing. Kambing dibela jenis kacukan. Senang punya cerita.




Rusa! Tapi tak berapa nampak. Dah gelap sangat. Aku nak pi dekat, anjing pula banyak. Dukung anak pula tu. Lain kalilah ambik view cantik sikit.

Ok. Itu saja. Terima kasih tuan osman, juga supri yang setia  menjaga ladangnya semenjak 2004. Aku kagum dengan mana mana penternak yang dapat mempertahankan kesetiaan pekerjanya begitu lama. Syabas! 

Lain kali aku melawat lagi. Salam pembiak!!

2 comments: