"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, April 28, 2014

MONDAY : PERMACULTURE VISITOR




Diego ni suka menyibuk kat kereta orang. Kali ini digigitnya guni pkc yang ada kat belakang keta Saiful ni. 

Lewat petang aku menerima kedatangan seorang penternak muda. Saiful. 28 tahun. Dari Grik, Perak. Second visit.

Saiful ni dulunya kerja dengan International Business Machine. IBM. Tahun sudah buat keputusan dramatik berhenti kerja dengan IBM dan kini menjadi petani dan penternak sepenuh masa. Dah kahwin. Bulan 1 yang sudah dapat anak sulung. Perempuan. Tahniah. Aku suka anak perempuan.

Di Grik, Saiful bukan penternak individu. Tetapi community farming. Ada 25 ekar kawasan bukit bukau yang diusahakan oleh 5 keluarga. Saiful salah satu keluarga dalam komuniti tersebut.

Apa yang diusahakan dalam kawasan itu mestilah mendapat persetujuan setiap ahli komuniti. Jadi ianya adalah 'close knit community'. Dan permuafakatan ini tercapai disebabkan semua ahli komuniti memiliki aliran pemikiran yang serupa.

Permaculture.

Jujurnya aku tak banyak tahu pasal konsep permaculture (memang tak tahu satu benda pun) tetapi apa yang aku tahu ialah permaculture objektifnya self sufficient. Closed loop system dimana tiada input luar diperlukan, atau pun diminimumkan sebanyak mungkin.

Untuk mencapai situasi ini (sebenarnya nenek moyang kita memang buat sebegini) yang sangat mencabar perjalananannya tetapi memang boleh, para petani penternak permaculture ni wajib peka pada alam. Kena betul betul faham kitaran alam semulajadi. Kena betul betul bersatu dengan alam.

This is work with nature. This is not work against nature.

Nampak mudah konsepnya ni, tapi praktikalnya bukan senang. Tertonggeng tonggeng jugalah nak pikir dan amalkan.

Anyway, apa yang turut membantu solidariti community permaculture di Grik ini ialah mereka memiliki guru yang sama, Syeikh Imran Nazar Hosein, seorang ulama terkemuka, yang cenderung pada pemikiran akhir zaman.

Eschatology. Apocalyptism.

Aku pernah baca buku buku karangan Imran Hosein ini, and yes... I am partly influenced by what he has written. Quite an eye opening, and heart opening, read.

Dalam AlQuran sendiri penuh lagi sarat dengan amaran kedatangan Hari Terakhir, dan ini mewujudkan satu sekolah teologi yang khusus mengkaji dan membuat persediaan untuk Hari Terakhir. Bukan Islam sahaja, tetapi Kristian dan Yahudi. Haaa... dan kupasan Imran Hosein berkenaan Hari Kiamat adalah antara yang paling bernas pernah aku baca.

Aku turut menggalakkan tuan puan untuk turut membaca.

Anyway, aku nak ucapkan terima kasih kepada Saiful yang datang dari jauh. Semoga usaha penternakan, dan pertaniannya (ayam, ikan keli, pisang) bertambah maju pada masa hadapan. In sha Allah!


Salam!

No comments:

Post a Comment