"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, April 13, 2014

INTENSIVE MINERAL SUPPLEMENTATION FOR PARASITICALLY CHALLENGED PASTURE

Peh... tajuk luar biasa. Macam tajuk kertas kajian universiti, padahal aku nak tulis cincai aje. Baik, sambung cerita semalam. Cerita ringkas aje. Takde masa ah..

Kalau Hariz Nordin dari Lembah Kaprima Hulu Seladang ada 'nutritionally challenged pasture', Imran dan Ilham House of Goats pula memiliki 'parasitically challenged pasture'. Memang mencabar sungguh kedua dua kes.

Akan tetapi, itu adalah peluang keemasan dalam masa yang sama. Suatu hari nanti, Hariz boleh mengeluarkan baka kambing yang 'genetically adaptable to nutritionally deficient pasture', manakala Imran pula boleh mengeluarkan baka kambing 'genetically resistant to flukes and other tropical parasites'. Kedua duanya adalah sangat bernilai tinggi, dan mampu menyelamatkan umat manusia akan datang.

Aku berpandangan, dan aku tahu aku boleh salah (I may be wrong), membiakkan kambing yang bersaiz sederhana dan ke bawah adalah lebih sesuai dengan tempat bercabaran sebegini. Ini kerana organisma yang tulang belakangnya lebih pendek (kambing kecil memiliki tulang belakang yang lebih pendek berbanding kambing saiz besar) adalah kurang menarik bagi parasit untuk berumahtangga.

Lebih panjang tulang belakang atau vertebra, lebih mudah lebih menarik parasit untuk menceroboh.

Walaupun kecil, biasanya ruminan kecil akan 'makeup' kelemahan tersebut dengan kadar pembiakan yang lebih pantas.

Selain itu, kambing kecil memiliki keperluan mineral tumbesaran yang lebih rendah, justeru memudahkan pengurusan. Contohnya, rangka tulangnya tak besar. Jadi keperluan kalsium untuk membesar dan maintain ketumpatan tulang adalah lebih rendah berbanding kambing rangka besar. Mungkin dengan pastura sedia ada, dah cukup untuk 'cover' keperluan kalsium harian.

Itu satu. Dan, aku fikir, program suplemen mineral yang intensif membolehkan kita menambahbaik prestasi kambing kecil, atau, membolehkan kita menggunakan kambing bersaiz lebih besar untuk program pembiakan di tempat bercabaran sebegini.

(Realitinya kambing bersaiz besar masih kuat wow factor kepada para pelawat dan pelanggan. Susah betul nak anjak paradigma ni. Jadi kita sebagai penternak yang nakkan keuntungan - current market perception more important than production realities - kono nampakkan kambing kita pesen besar besar sikit, ada gaya boer, jangan kecik molek ajo).

Salah satu sebab kenapa taburan kambing lebih meluas berbanding bebiri seantero dunia, ialah kemampuan kambing membiak dalam kawasan yang tinggi kepekatan parasit. Ini kerana tabiat kambing yang suka meragut (browsing) bukannya seperti bebiri yang grazing - membolehkan lebih banyak dedaun yang pahit pahit dikonsumi. Maknanya kambing ada intake tannin yang tinggi. Dan parasit tidak suka kepekatan tannin yang tinggi dalam darah perumah. They hate it.

Tannin pula, salah satu komponen utamanya ialah copper @ kuprum @ tembaga. (Ada lagi banyak komponen lain, tapi cerita pasal copper dulu).

Haa... maknanya kandungan copper yang tinggi dalam darah kambing membantu dalam pengawalan populasi parasit. Sebab itu, program pemberian mineral intensif seperti copper sulphate, mahupun copper oxide wire particle, boleh membantu bagi kawanan kambing yang meragut dalam 'parasitically challenged pasture'.

Dan yang lebih baik, ialah ketidakmampuan parasit membina kerintangan terhadap mineral supplementation seperti copper. Kalau chemical dewormer, parasit boleh dan akan membina kerintangan, tetapi dalam kes tannin, atau, copper supplementation, parasit tiada upaya.

Tetapi, kita kena consider pula, biasanya program mineral supplementation hanya berkesan untuk populasi rendah dan sederhana parasit. Kalau dah tinggi konsentrasi parasitnya - samada kena guna herbal atau chemical dewormer.

Ok. Kalau copper boleh membantu, kan senang aje kalau bagi kambing makan PKC/PKE banyak banyak? PKC/PKE kan sarat dengan copper?


BERSAMBUNG..

No comments:

Post a Comment