"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, April 8, 2014

LEMBU AKAN TERUS MELEDAK HARGA

A dangerous bubble is enveloping our cattle industry.
______________________________

Semalam, House of Goats dari Kelantan datang melawat. Imran, 32 tahun dan adiknya Ilham 28 tahun.

Imran dah biasa import lembu dari Myanmar dan Thailand. Dan bagi Myanmar, Imran adalah major sourcer, atau 'one of the man to go' bagi importer. Importer pun order dekat dia. Biasa dah Imran ni main ribu ribu ekor bawak atas kapal. Dan JPV pun biasa juga selidik dengan dia dan rakan rakan importer untuk forecast pricing, demand dan supply availability.

Tapi sekarang lembu dan kambing import dari pintu biasa semakin susah semakin mahal. Baik Australia baik Thailand baik Myanmar. The doors are ...... closing. Fast and furious.

Kita perhatikan harga lembu korban terus meningkat harga saban tahun. Dulu $350 per bahagian. Tahun sudah $450 per bahagian. Tahun ni dijangka naik lagi. Tahun depan pun naik lagi. (Dan banyak dah geng surau dan masjid komplen - harga lembu naik dan naik tapi karkas macam tu juga. 70kg per ekor. Lembu makin kecil).

Maknanya ada kemungkinan harga lembu korban per bahagian akan mencapai taraf harga kambing seekor. Tak lama lagi. Maybe 2-3 tahun lagi.

Aku bersetuju dengan jangkaan atau 'bacaan pasaran' Imran, dimana 'bubble' lembu akan pecah, dan pengguna akan beralih kepada kambing. En masse. Mendadak dan menderu deru. Udahnya harga per bahagian dah sama atau hampir sama dengan kambing - baik beli kambing ye tak?

Lagi pun afdalnya bagi upacara akikah adalah satu anak satu nyawa ternakan. Bukan tak boleh per bahagian, tetapi yang lebih afdalnya itulah - satu anak bersamaan satu nyawa ternakan atau seekor kambing.

Jadi kepada semua pembiak kambing pedaging, kita kena expand. Kita kena bersedia memenuhi situasi permintaan pasaran masa hadapan. Pasaran korban dan akikah akan menjadi sangat menarik bagi pembiak kambing pedaging.

Prepare.

Biakkan. Jadi seorang pembiak. Jadi food producer. Jadi penyumbang kepada food security. Jadi penyumbang kepada penjaga maruah agama dan bangsa.


Breed!!

2 comments: