"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, September 4, 2013

PATRIOT

Semalam dapat satu sms anonymous. Katanya diam diam sudahlah. Maknanya dia tak nak aku terbitkan identiti The Beast dan The Don.

Hmm rajin pula puak puak importer ni baca blog dan facebook aku. Apa ke halnya rajin sangat ni? Takkan lah aku ni ancaman tahap tinggi? High level threat sama macam kambing feral kepada petani australia ka? Ke aku ni dah masuk tahap Al Qaeda punya terror alert?

Aku ni kan penternak kecik aje. Apa korang nak susah hati kan?

Apa apa pun, The Beast dan The Don masing masing akan mendominasi polisi dan policy makers. Mereka akan saling berebut pengaruh. It's going to be a bloody turf war.

Sapa sapa yang menang pun, samada The Beast atau The Don - hasilnya tidak memberi manfaat kepada industri. We are going to be stuck in the same Stone Age. Akan tetap mencurah membasahi bumi darah darah penternak dan pembiak.

Kadar SSL (self sufficiency level) akan tetap berlegar 12%, atau 10%, atau 8%. Aku pun tak tau mana satu angka yang tepat sebab data data yang dikumpulkan pihak berwajib pun tunggang langgang.

AP terbuka pun takde mana. Bukan susah sangat mohon AP. Per kepala kambing baru dua tiga ringgit, ke lima ringgit? Whatever it is, ianya masih condong, dan jauh lebih condong daripada menara condong teluk intan, kepada para importers.

Sekuriti makanan tidak diambil serius. Patutnya polisi menyokong pembiak pembiak tempatan, dan sumber tempatan - jalan paling betul dan lurus untuk mencapai hasrat food security. Yang jadinya, penyelesaian jangka pendek - import je, tak yah pening pening.

Kereta tak pe lagi import. Atau senjata. Atau benda benda high tech yang di luar jangkauan status negara membangun macam kita. Tapi makanan pun banyak sangat diimport, naya kita dibuatnya.

Kita bakal jadi The Next Egypt. Siapa siapa pun yang memerintah Egypt, bakal menerima dan menelan suatu hakikat pedih. Makanan ruji hampir semuanya diimport dari penjajah. Bila sumber makanan utama rakyat dikawal penjajah, dah tentulah kena tunduk pada telunjuk penjajah.

Takkan berani lawan arahan penjajah? Nanti kebuluran lah, kelaparanlah semua rakyat. Dah tentu rakyat akan bangkit memberontak. Hilanglah kuasa. Dan kesenangan. Dan kemewahan. Dan mahligai mahligai indah pesisiran pantai. Dan jongkong jongkong emas dalam offshore accounts.

Dalam bab polisi makanan negara, kita kena jadi patriot. Menolak anasir anasir penjajah dan import, dan berusaha membangunkan sebaik baiknya usaha pembiakan tempatan. Biar tertutup pintu pintu untuk imperialis menguasai diri kita. Barulah keselamatan negara terjamin, dan maruah negara tidak tergadai. Takdelah senang orang luar nak buat huru hara, memijak kepala kita sesuka hati.

Kita wajib jadi patriot.

Kita wajib mempertahankan tanah tumpahnya darah kita, dan hasil mahsulnya.

Kita wajib mempertahankan kemuliaan darah yang mengalir dalam tubuh kita.

Kita tidak akan biarkan lagi darah saudara saudara kita menitis ke bumi.


Dan kita wajib bertarung dengan importer pembelot lagi tamak, dan juak juaknya!

No comments:

Post a Comment