"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, September 5, 2013

HANTARAN SUKU FLORES

Hello! Mood aku ada baik sikit kali ini.

Cerita pasal hantaran kahwin suku flores di Indonesia. Berdasarkan keterangan Bosko. Donny Bosko. Kawan pekerja aku di ladang.

Aku rasa macam pernah dengar nama aktor hollywood dengan nama Donny Bosko ni, tapi tak ingatlah cerita mana satu. Takpe. Tak kisahlah tu. Donny Bosko ni dari kepulauan Flores. Banyak juga orang Islam di sana. Bagi setiap gereja Kristian, ada tiga masjid di bandar Kupang, ibu negeri provinsi flores ni.

Cuaca di Flores ada elemen temperate, bukan lagi tropika sepenuhnya. Malam sangat sejuk. Dan bila musim panas, daun daun akan gugur dan rumput rumput mati. Orang Flores masuk Malaysia akan demam dulu sebelum timbul adaptasi, dan kalau balik semula ke Flores, akan demam balik sebelum ok balik.

Maknanya walau pun nampak cuaca berubah sikit, tetapi badan mengambil masa untuk adaptasi. Apalagi kalau berbeza zon cuaca, memang haru biru. Macam australia yang merupakan zon panas kering, dan malaysia yang panas lembap. Sebarang organisma bakal mengambil masa yang sangat lama untuk beradaptasi, dan tidak dapat mencapai sepenuhnya potensi fizikal dan kemampuan pembiakan.

Ekonomi Flores adalah agro based sepenuhnya. Makanan cukup, sangat cukup untuk setiap penduduk tetapi disebabkan kekurangan infra (jalan, tenaga, air), maka peluang ekonomi sangat terhad. Dan banyak orang Flores merantau mencari rezeki di negara lain termasuklah Malaysia.

Donny Bosko kata bagi anak gadis suku Flores yang capai tahap pendidikan SMP atau SPM bagi kita; hantaran kahwin yang normal ialah :

4 ekor kerbau, 5 ekor kuda, 4 ekor lembu, 30 ekor kambing, 100 ekor ayam, 400 biji kelapa... dan belum campur lagi mas kahwin yang diberi dalam bentuk tunai. Pihak perempuan akan balas dengan tikar bantal selimut cadar, pinggan mangkuk sudu garpu, dan barangan dapur...

Mak datuk! Mahalnya hantaran. Aku rasa kalah juga hantaran orang sini.

Kerbau kuda lembu seekor $3000 = $39,000.
Kambing seekor $500 = $15,000.
Ayam seekor $15 = $1,500.
Bla bla bla = .....
Mas kahwin tunai = applicable on negotiation

Fuh! Koman koman kena ada $60,000 baru boleh masuk meminang anak gadis suku Flores. Tahap SPM. Kalau degree? Berpinau nampak bintang mata kita dibuatnya. Kena jadi sekaya Datuk K, atau Tony Fernandes, baru cerah sikit harapan nak kahwin.

Hmm...ada satu budaya flores bila sampai bab kenduri kahwin ni. Pesta. Bukan setengah hari, tapi tujuh hari. Berturut turut. Budaya yang telah diwariskan turun temurun.

Ramai anak muda yang merungut warisan sebegini, tapi tak mampu nak bangkang sebab ianya kehendak mak bapak. Ini salah satu sebab menerangkan kenapa tingginya kos hantaran suku flores. Satu kampung makan kat rumah tuan rumah selama seminggu - mau tak meletup poket dibuatnya. Macam empangan pecah le ceritanya.

Aku sendiri dah terfikir nak bersederhana bila anak perempuan aku sampai masa kahwin nanti. Dan nampaknya respon orang sebelah.... well.....

Mungkin kena ikut nasihat ustaz youtube azhar idrus, sorok mak pengantin ke dalam almari, atau bawak lari ke cameron highland kihkihkih...

Anyway, aku faham, saat perkahwinan anak perempuan adalah antara saat yang paling menggembirakan, dan menyedihkan, bagi seorang wanita. Ia juga saat di mana sang ibu rasa bebas meluahkan kreativitinya sebagai perunding perkahwinan dari sekecil kecil perkara hinggalah sebesar besar hal.

Ianya adalah saat di mana sang ibu berasa dalam kawalan total, bebas dari campurtangan suami. Dan sang suami hanya berperanan sebagai tukang beli barang, angkat barang, alih barang, dan alih lagi... dan alih lagi..

We males are the condemned creature when it comes to marriage moment...


aaaaa...

No comments:

Post a Comment