"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, September 16, 2013

ORANG TENGAH

Beberapa hari yang sudah Utusan Malaysia tepon aku. Minta pandangan. Berkenaan usaha Menteri Pertanian memerangi orang tengah dan memecahkan kartel.

Mmmm..... aku rasa aku bagi jawapan yang lembik.

Uh oh... ini kurang baik. Patut aku menjawab penuh dengan semangat berkobar kobar. Siap hidung berasap penuh api bagaikan naga yang marah harta karunnya diganggu. Tapi.. tak jadi macam tu.

I answer meekly. Oh crap!
_____________________________________

Sebenarnya aku kurang pengalaman cerita cerita sebegini. Aku ni katak bawah tempurung, tak tahu dongeng dan hikayat dalam industri. Aku suka buat hal sendiri je. Lagi pun aku takde berharap pada orang tengah untuk jual kambing. Semua kambing jual sendiri cara runcit. Ok ok aku tunggu je customer datang. Takde buat marketing pun.

Tapi kan, apa yang aku nampak kita golongan pembiak kambing ni ada unik sikit bila sampai cerita 'market positioning'. Beza kita dengan petani dan nelayan. Orang tanam buah, atau tanam sayur, atau tangkap ikan - semuanya item 'perishable' - cepat rosak. Kalau disejukkan atau dibekukan pun nak bagi tahan lama - nilai produk jatuh di mata pelanggan. Jatuh banyak. Pelanggan suka sangat nampak segar bugar bila nak beli sayur mayur buah buahan dan ikan.

Kena pula petani dan nelayan mengeluarkan hasil yang sangat banyak dalam masa singkat. Mana ada masa nak pergi pasar tani sana sini nak jual habiskan hasil tuaian atau hasil tangkapan. Nak tak nak, memang kena bergantung dengan orang tengah atau pemborong. Diorang ni ada distribution network, dan ada lori, jadi senanglah nak letak item item perishable ni sebanyak mungkin tempat, dan secepat mungkin.

Kambing bukan item perishable. Kita memang boleh tunggu lama lama selagi kambing tak dijual, terutamanya pembiak yang amalkan low input husbandry. Jadi dari segi masa tuaian, kita tak terdesak nak jual secepat mungkin.

Kita juga boleh jadi orang tengah dalam masa yang sama. Puak puak importer ni bergantung pada kita sebagai pembeli kambing kambing yang mereka import banyak banyak dari negara luar. Dan permintaan untuk kambing sembelihan sememangnya tinggi.

Tinggi. Aku ni jual semuanya pasaran sekitar. Jantan jantan semua dah abis, dan aku terpaksa gunakan betina sebagai stok sembelihan. Ini baru retail market, belum lagi kita consider demand dari orang tengah, dan pasaran luar daerah dan negeri. Belum kira kalau kita jenis aggresif dalam pemasaran.

Kalau petani dan nelayan, macam mana diorang nak jadi orang tengah?

Aaa pasal tu posisi kita sebagai penternak dan pembiak kambing ada keunikan, ada darjah kekuasaan tertentu yang membebaskan kita daripada penundukan kepada pihak pihak lain, justeru menganugerahkan dan memelihara kemerdekaaan diri kita.

Selain itu, penternak kambing ada satu kelebihan nilai produk, di mana nilai kambing kita bergerak mengikut harga dinar emas. Kiranya harga produk kita adalah stabil zaman berzaman, susah elemen spekulasi nak campur tangan. Maka orang tengah tak boleh main harga sesuka hati.

Macam cerita kawan aku yang tanam betik 7 ekar. Full time. Katanya pemborong suka hati je letak harga. Harga belian sentiasa berubah. Kejap 80 sen sekilo, kejap lagi 50 sen sekilo, kejap lagi seringgit sekilo. Bagi dia fair price ialah 80-90 sen sekilo, bolehlah cari makan. Dan harga yang stabil penting, bukannya senang senang berubah senantiasa.

Dia pun pelik, harga betik runcit kat kawasan bandar maintain tiga empat ringgit sekilo, tapi harga pemborong beli dengan dia sentiasa berubah ubah. Kadang kadang pemborong kata buah banyak sangat melambak di pasaran, jadi harga belian kena jatuh. Tapi bila check balik harga runcit di bandar, sama je harga tak berubah. Tak nampak pun macam melambak buah.

So aku rasa peranan orang tengah lebih meluas dan pengaruhnya lebih dahsyat bagi golongan petani dan nelayan, manakala penternak ruminan especially kambing, tak nampak sangat penguasaannya.

Cuma bagi penternak baru, ye mereka lebih bergantung kepada orang tengah. Biasalah tu baru baru dalam industri, belum ada reputation, jadi ambik masa nak bangunkan jualan. (tapi kalau guna social media, cepat je orang tahu kan?)

Itu pandangan aku, pandangan tuan puan mungkin berlainan.

Apa apa pun, aku sokong penuh hasrat Menteri Pertanian memecahkan kartel dan penguasaan orang tengah dalam pertanian. Lantaklah dituduh rasis pun. Yang penting kezaliman berterusan kepada golongan petani mestilah diberi perhatian serius. Kalau tidak, anak anak muda takde sapa nak jadi nelayan petani penternak pelapis.

Nak makan apa kita nanti?

Takkan nak bergantung kepada orang luar, penjajah?
Takkan selama lamanya nak import?

Importer kaya, penjajah kaya, tapi anak watan mengemis kelaparan di bumi sendiri. Kita generasi baru penternak tidak akan biarkan kebobrokan ini berterusan. Kita yakin dengan kemampuan diri kita, kita percaya dengan darah kita, kita tahu jalan kita lurus walau penuh berduri.


Salam!

1 comment:

  1. Syabas prof, Utusan Msia refer you for comments. Dahsyat lagi membanggakan.

    ReplyDelete