"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, September 28, 2013

BILA AKU DIBERI PENGHARGAAN

BILA PEMBIAK KAMBING DIBERI PENGHARGAAN


Segala puji kepada Tuhan Maha Perkasa.

Agrofest. 2013. Ladang Infoternak Sg Siput. Perak.

Kerajaan Negeri Perak telah berbesar hati menganugerahkan aku sebagai "Usahawan Ternak Ruminan Jaya 2013". Hadiah disampaikan oleh Menteri Besar Perak, Dato' Seri Diraja Zambry bin Abdul Kadir.

Aku nak ucapkan terima kasih kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Lembaga Pertubuhan Peladang, dan semua staf yang terlibat dalam menjayakan pameran pertanian Agrofest 2013.

Aku juga nak ucapkan terima kasih sebesar besarnya kepada mak abah aku yang senantiasa bersama aku ketika saat saat sukar jerih payah membiakkan kambing. Tiada insan lain yang memberi sumbangan sebegitu besar melainkan kedua ibu bapa aku.

Terima kasih juga kepada isteri yang setia menemani kehidupan di ladang tanpa segala kemudahan dan ketiadaan jiran jiran.

Terima kasih kepada pak mentua dan mak mentua, yang membenarkan anak perempuannya berkahwin dengan aku, walau kehidupan awal aku sebagai pembiak kambing adalah penuh ketidaktentuan dan kekurangan.

Terima kasih kepada dua anak perempuan aku, yang memaksa aku terus kuat walau saat aku dilanda ketakutan dan kerisauan.

Terima kasih kepada semua rakan penternak yang menjadi mentor, atau yang bertukar pandangan, dan yang berterusan memberi semangat, dan mendukung cita cita murni membiak kambing dalam menyahut cabaran meningkatkan pengeluaran makanan dalam negara.

Terima kasih juga kepada musuh musuh aku, dimana ketidakpercayaan mereka dan pandangan rendah kepada darah sendiri, telah memastikan aku terus bersemangat berjuang menurut jalan seorang pengembala kambing sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh para anbiya'.

Dan terima kasih juga kepada semua petani, penternak, dan nelayan yang percaya sejitu jitunya pada kehebatan darah peribumi, dan yang percaya pembiakan adalah jawapan kepada krisis makanan dunia.

Terima kasih kepada semua patriot patriot!

Terima kasih semua!


10 comments:

  1. Tahniah Tuan,atas usaha gigih anda

    ReplyDelete
  2. Tahniah.....Dan Alhamdulillah rezeki yg Allah swt beri.

    ReplyDelete
  3. wow..tahniah prof..
    apa criteria pemilihan dan kemenangan? low cost breeding ka?

    ReplyDelete
  4. Terima kasih semua. Well aku menang sebab aku pilih jalan 'breeding that makes senses'. I think so.

    ReplyDelete
  5. Taniah tuan....semoga lebih maju lagi di masa akn datang :)

    ReplyDelete