"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 10, 2014

OH TUHAN!! MAAFKAN AKU WAHAI RAKAN RAKAN PEMBIAK!

Dan aku mahu IronMan aku kembali!

Aku nak mohon maaf secara terbuka kepada semua rakan rakan pembiak, dan para pembaca blog. Aku telah melakukan kesilapan, aku telah merekemenkan kesilapan, dan aku telah menyebabkan kerugian kepada rakan rakan sekalian.

Baik. Ceritanya sebegini.

Tadi aku di ladang. Dan tatkala aku memerhatikan kambing kambing yang pulang meragut, aku perasan ada yang tak kena. Kambing kambing tak sebulat dahulu, kambing kambing ada yang kekurusan, kambing kambing ada yang bulu meremang. 

Anemik.

Aku dah bagi dewormer yang powerful untuk tapeworm. Aku dah bagi multivitamin. Aku dah bagi multimineral. Aku jangkakan kambing kambing akan pulih segera, cepat selera makan, tiada lagi ekor ke bawah, tiada lagi 'drooping head'. Tiada lagi yang lembik dan lemah. Pengalaman sebelum ini adalah sebegitu.

Tapi ada sesuatu  yang menghalang pemulihan pantas kambing kambing. Biasanya kambing kambing aku tak ambil masa lama untuk 'recovery' tapi kali ini aku perasan kelambatan itu. dan bila aku buat Famacha, aku check kelopak mata....

Tu dia, rupa rupanya kambing kambing aku anemik. Kurang darah. Walaupun nampak sihat, tapi bila aku pegang, terasa keringanan tubuhnya, tak berat melawan lawan meronta ronta seperti dahulu. 

Pantas aku teringat akan zat besi. Iron. Ferum. 

Aku tahu kambing aku menunjukkan simptom kekurangan besi dalam darah mereka. Masing masing dalam pelbagai peringkat kekurangan zat besi. Ada yang ringan, ada yang serius. Dan aku tahu aku mesti segera mencari puncanya.

Dan aku juga tahu, bukan kecacingan yang jadi penyebab. Bukan bukan bukan. 

Ini bukan pasal tapeworm. Ini bukan pasal kecacingan. Ini bukan pasal cacing kebal cacing tak kebal. Ini bukan pasal dewormer sesuai tak sesuai. Cacing tidak menyebabkan kambing jadi anemik.

Ini adalah kurang zat besi. Bila kurang iron dalam darah, banyak masalah kesihatan muncul. Bila iron kurang, darah tidak cukup dihasilkan. Banyak proses dan metabolisme badan terganggu. Sistem imun jadi lemah. 

And this opens the floodgate for tapeworm attack. 

Inilah yang menyebabkan tapeworm bermaharajalela sekarang di kalangan kambing kambing aku. Tiada lagi penghalang, tiada lagi iron yang mengekang pertumbuhan populasi mereka. 

It's iron deficiency.

Yang belum pernah terjadi pada kambing kambing aku sebelum ini. Dan aku segera bandingkan sumber utama zat besi kambing kambing aku - garam jilat. Segera aku bandingkan garam SK Thailand dengan garam KNZ Holland.

Ahhhhh... Tidaaaakkkkkkkk!!! Aku tak percaya!!!!

Damn..  Rupanya kuantiti iron cuma 1500mg/kg dalam garam SK Thailand. Dibandingkan 3000mg/kg dalam garam KNZ Holland. Garam jilat KNZ memiliki double strength iron dibandingkan SK...

Stupid me! Stupid me! Stupid me!

Kenapa aku tak nampak semua ni? Kenapa aku tak nak ikut gerak hati aku sebelum aku mula beli dan pasang garam SK Thailand di kandang aku? 

Bodohnya aku.. oh Tuhan ampunkan aku..

Aku kejar kalsium. Aku kejar copper. Aku pikir ini makromineral yang baik untuk kambing kambing aku. Damn I was wrong! Big time!

1500mg ferum/kg TIDAK cukup untuk maintain prestasi optimum kambing yang digembala apatah lagi bawah sawit. Kambing adalah ruminan kecil, dan bila ruminan kecil nak pantas membiak, mereka perlukan kadar iron yang sangat tinggi untuk menjana jana sebanyak banyak darah bagi menjaga pembiakan pantas mereka. 

1500mg ferum/kg boleh untuk ruminan besar macam kuda dan lembu, atau binatang yang lambat kadar pembiakannya. Takde masalah. 

Tapi 1500mg ferum/kg untuk kambing HANYALAH tiket untuk melihat prestasi kambing yang menurun dan menurun dan akhirnya menjunam.

3000mg ferum/kg adalah yang paling minimum untuk menjaga prestasi pembiakan kambing kita.  

Oh Tuhanku! Aku sesak nafas... aduhhh rasa nak pengsan..

Aku teringat banyak pengalaman rakan rakan yang membiakkan kambing sebelum ini. Kambing gugur, kambing tak nak membiak, kambing kurus keding, kambing takde darah atau peparu putih bila disembelih, kambing diserang hama, sengkenit dan kutu babi - semuanya simptom anemia yang disebabkan kekurangan iron. 

Iron, atau ferum, adalah mineral yang sangat penting untuk kita para penternak kambing di Malaysia. Selalu kita terlepas pandang akan kepentingan iron ni. Dan bagi aku, kunci kesuburan dan kepantasan naik berat badan kambing sangat sangat bergantung pada intake iron yang cukup. 

Damn copper, damn calcium - ini semua senang je dapat bila digembala. Oh Tuhan!

Ok. Memandangkan iron adalah makromineral, simptom kekurangan iron ni kita tak boleh detect dalam beberapa hari. Kita akan perasan setelah beberapa bulan berlalu. Kalau kekurangan mikromineral macam selenium, kita hanya perasan setelah beberapa tahun berlalu.

Dan ini bertepatan dengan tarikh bermulanya aku menggunakan garam SK Thailand. Setelah beberapa bulan berlalu dimana ada masanya hanya garam jilat SK digunakan - aku melihat prestasi kambing menurun dan menurun. 

Iron ada, tapi tak cukup. 

Ok. Bila kita nak cari garam jilat yang ada besi/iron/ferum  - yang paling mudah ialah warna garam jilat tersebut. Kalau warna merah maknanya adalah iron. Tapi warna merah pun ada dua jenis - low iron, dan high iron. Lagi pekat merah, lagi tinggi iron nya.

Dan garam jilat KNZ Holland memang pekat merahnya. Memang tinggi ironnya.

Tetapi, kalau boleh, aku nak cari lagi garam jilat yang mengandungi iron lebih tinggi. Spesifik untuk kambing. Dalam 4,000 - 5,000mg/kg. Untuk pemeliharaan dan peningkatan prestasi yang lebih baik lebih ketara. 

Kurang masalah kesihatan. Kurang nak guna ubat itu ubat ini dewormer sana dewormer sini. Prestasi pembiakan dan peningkatan berat badan pun lebih baik.

It is iron. It is the key.

I want my IronMan back! And I want my IronMan to be much more powerful!


The Fake IronMan... garam jilat SK buatan Thailand. Ada macam macam mineral tapi cuma 1500mg ferum/kg. Hanya optimum untuk ruminan besar yang lambat membiak. 

The Real IronMan.. garam jilat KNZ buatan Holland. Kurang aditif mineral tapi 3000mg ferum/kg. Berkesan untuk ruminan kecil yang pantas membiak. Dan kalau boleh aku nak lebih tinggi. 

Sebaik sahaja aku sedar kesilapan ini, aku terus withdraw garam jilat SK dari kandang aku. Aku tak benarkan lagi kambing kambing terus menjilat garam SK. Ada 30 ketul lebih. Satu ketul $27. Nilai semua adalah dekat $1,000. 

Sekarang semua kambing kena jilat balik garam yang lama. KNZ Holland. Kena naikkan balik kadar besi atau hemoglobin dalam darah. Ye aku tahu ianya ambik masa. Ianya jangka panjang.

Dan aku sudah bersedia dengan langkah jangka pendek untuk menangani kambing kambing yang serius kekurangan iron. Tapi ni aku akan beritahu pada post lain.

Dan kepada semua rakan rakan pembiak, sekali lagi aku memohon maaf atas kesilapan yang aku lakukan, dan kerugian yang aku bawa kepada mereka yang mencontohi aku. Aku minta maaf banyak banyak.

Maafkan aku! Maafkan aku!Maafkan aku!

3 comments:

  1. Terima kasih prof alwi..terima kasih...alhamdulillah ditemui puncanya...made in thailand..karp kung kap,masuk pintu terjun tingkap..esok esok juga saya cari garam jilatan knz...repair kambing,tingkatkan prestasi..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Prof.Ambo ade menghadapi masaalah ngan kambing muda lepas beranak,2 beradik,lepas beranak kurus kering.Dan memang 2ekor ni masa mengandung pun kurang sihat sebab bulu dia tak berkilat macam yang lain2.Ambo rasa dia kekurangan ferum/iron seperti prof cakap.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum alwi....macam mana dgn kandungan cooper bagi garam knz....sbb saya nak tahu sesuai tak utk biri biri...tq.

    ReplyDelete