"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, December 23, 2014

THE STRENGTH RETURN

Semenjak aku sedar kesilapan garam jilat yang merudumkan tahap iron dalam darah kambing kambing aku, dan membunuh kambing kambing serta merudumkan prestasi mereka, aku telah melakukan dua perkara pembetulan;

 Jangka panjang : dimana garam jilat asal yang high iron digunakan kembali,

Jangka pendek : iron dextran digunakan dalam bentuk injection untuk segera meninggikan tahap iron dalam kambing yang anemik.

Alhamdulillah, I am happy to report both techniques work. Wonderful. Powerful.

Sekarang kambing kambing datang kembali kekuatan mereka. Bila kejar nak tangkap, terasa susah. Bila dapat pegang, terasa main tarik tali atau beradu tenaga. Berdasarkan perkiraan aku, tahap kekuatan kawanan kambing aku berada pada kadar 50%. 

Ya, masih banyak kekuatan yang perlu direstorasi. Harapnya tiga empat bulan akan datang, kekuatan penuh dicapai.

Mungkin ada yang perlekehkan pandangan aku. Mungkin ada yang kata mana pulak si awi ni memandai mandai kata 50% kekuatan.

Well, whatever they want to say, but I do know..

Aku telah menghabiskan lebih 10,000 jam membiakkan dan bersama sama kambing aku. Aku telah menyaksikan kekuatan dan kelemahan kambing kambing aku selama bergenerasi, daripada onyang, moyang, nenek, mak, anak, cucu,cicit - dah lebih 7 generasi. Aku membesar bersama mereka.

I know the difference.

Dan aku tahu kekuatan kambing yang digembala boleh mencapai kekuatan feral pada tempat asal mereka. Dan ada sebilangan kecil kambing yang digembala boleh memiliki kekuatan melebihi feral.

Beyond feral.

Savage.

In strength.

Dan zat besi atau iron mainkan peranan besar dalam menentukan tahap kekuatan. Lebih tinggi iron dalam darah, lebih pekat hemoglobin, lebih banyak tenaga boleh disalurkan kepada otot dan organ - lebih banyak kekuatan yang dimiliki.

Sekarang aku tahu kenapa zat besi dipanggil besi. Memang ia layak dipanggil besi. Memang ia layak dipanggil iron. 

"To breed, we look for strength".

Assalamualaikum!


1 comment:

  1. Tuan alwi...Mana boleh sy beli garam jilat KNZ ni?sy Dr gombak

    ReplyDelete