"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 24, 2014

RESAH GELISAH

Aku sangat dukacita dengan apa yang sedang terjadi pada Imran dari House of Goats. Beliau sedang melalui saat saat getir lagi genting berhadapan dengan air bah luar biasa yang melanda Kuala Krai di Kelantan.

Berdasarkan update dari beliau, aku sangat tidak menyangka sebegitu buruk situasi disana. The speed of devastation is astonishing. Terrifying. Ketakutan ini tidak dapat digambarkan dengan kata kata atau apa jenis pun ayat yang aku tulis. 

Banjir kali ini benar benar luar dugaan. Yang terburuk dalam tempoh 60 tahun menurut penduduk tempatan disana. Dan Imran adalah salah seorang anak tempatan yang terpilih untuk melalui ujian dan dugaan sangat hebat dari Yang Maha Kuasa. 

Koloni kambing disana hampir mengalami total wipeout. Kandang telah pun runtuh akibat dilanggar kayu balak yang hanyut. Pekerja Myanmar nya tidak dapat dihubungi. Bekalan elektrik putus. Saki baki kambing yang ada, dan pekerjanya, terpaksa berenang menyelamatkan diri naik  ke bukit.

Masing masing menangis. Tiada ikhtiar. Tiada upaya. Tiada kekuatan. Pekerja Myanmar nya masih trauma dengan kemusnahan yang dibawa oleh siklon Nargis, hanya untuk menyaksikan kemusnahan dan ketakutan berulang kembali. 

Kandang kambing pada background gambar telah pun telah pun tenggelam dan akhirnya runtuh. Jeritan kambing kambing yang terperangkap dalam kandang sangat meruntun hati. Kambing didepan itu sebenarnya berenang sendiri dan berjaya sampai ke bukit. Ada kambing yang berenang ke arah lain, dan tidak dapat dipastikan nasibnya.

Oh Tuhan! 
Kami menyaksikan kekuatanMu!
Kami takut berhadapan dengan kemusnahan dariMu!
Ampunkan lah dosa dosa kami! 
Kasihanilah kami!
Berilah kami kekuatan untuk mengharungi ujian dariMu!
Janganlah Engkau bebani kami dengan apa yang kami tidak tahan menanggungnya!
Kami bersujud tunduk padaMu wahai Yang Maha Perkasa!

Kepada Imran, aku berdoa agar Tuhan menggantikan kemusnahan ini dengan sesuatu yang lebih baik. Dan kepada semua rakan rakan penternak yang berhadapan dengan ancaman musibah banjir, aku doakan agar kalian semua selamat.

Dan alangkah baiknya kalau semua sultan sultan sama sama saling menyeru kepada semua rakyat jelata agar berhimpun memohon keampunan dari Tuhan dan menghilangkan bencana yang melanda kita semua.

Let us all pray!

No comments:

Post a Comment