"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, December 22, 2014

MANGSA AMMARAH

Gembala aku ni baran juga. Dah berapa kali dia belasah motor. Disepak sepak. Diterajang terajang. Diparang parang. Dan dia pernah bakar motor bila motor buat hal. 

Cuma kali ni dia tak bakar. Dia tak parang motor. Dia guna dumb bell konkrit. Dan dihempaskan pada motor malang ini berkali kali. Sampai dumb bell yang keras kerkung tu pun pecah. Dan dibiarkan motor ini tersadai buat beberapa hari.

Tapi lepas tu repair balik. Bagi CPR. Dibelai belai. Elok pula guna. 




Selalunya dia akan 'smash' motor bila gaduh dengan bini. Dan bukan sahaja motor jadi mangsa, tapi barang barang dalam rumah pun kena 'smash'. Gadget gadget, radio, tv. Termasuk handphone. Aku rasa dah kali keempat atau kelima aku belikan handphone untuk dia.

Dan aku dah give up tak nak dah ganti handphone dia. Tak lalu aku dibuatnya.

Anyway, aku takdak hal sebenarnya dengan sifat baran dia ni. Walau pun tak suka. Kerana aku lebih gemar pekerja yang ada 'imperfection'. Daripada yang jenis 'yes man' atau 'yes boss'. Jenis 'yes man' atau kaki ampu ni memang baik sungguh depan kita, tapi belakang kita habih ditikamnya. Sedar sedar dah lari, kambing dah habih jual.

Dan alhamdulillah setakat ini, gembala aku tak pernah 'betray' aku lagi. Ya aku setuju dengan Hariz Nordin dari Terengganu berkenaan sifat pekerja. Baik yang ada 'imperfection', sekali sekala bangkang, jahanamkan harta benda kita - daripada yang jenis depan kita pijak semut tak mati. 

Betrayal runs higher in yes man. Way much higher.

Keep 'no man' around. It is safer.

Betul tak?

No comments:

Post a Comment