"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 17, 2014

MISTERIA ANEMIA BERTERUSAN

Aku teringat minggu sudah.

Bini aku yang mengandung pergi buat check up kat klinik berhampiran. Doktor yang in charge hari tu kata kat bini aku "Peliklah.. tahun ni ramai sangat patient kawasan ni yang anemik. Hb (hemoglobin) tak naik naik. Susah sangat nak naik."

Dan ini membawa persoalan "Bolehkah perubahan cuaca mempengaruhi kadar penyerapan zat besi dalam tumbuhan dan binatang yang dimakan oleh manusia? Pada kawasan kawasan tertentu?"

Aku pikir ya. Cuaca mempengaruhi kadar vitamin dan mineral dalam tumbuhan yang tumbuh dalam sesuatu kawasan, seterusnya mempengaruhi binatang yang memakan tumbuhan tersebut, dan seterusnya mempengaruhi manusia yang makan binatang atau tumbuhan di kawasan tersebut.

Barangkali untuk mengurangkan risiko anemia pada ibu ibu mengandung di Malaysia, dan seterusnya meningkatkan fertiliti dan kadar pembiakan rakyat Malaysia - Beras yang ditanam di Malaysia hendaklah dimodifikasikan genetiknya untuk merembeskan zat besi tambahan.

Sama seperti di India, ke Filipina? yang melakukan pengubahsuaian genetik kepada padi yang menghasilkan beras tinggi vitamin A. Dan beras spesifik ini didapati membantu mengurangkan kes kes kekurangan vitamin A dikalangan mereka yang memakannya. 

Kambing takpa ada garam jilat. Boleh dapat iron kat situ. (Tapi tak cukup tinggilah. Ada sesetengah kawasan perlukan kadar iron yang jauh lebih tinggi berbanding kawasan lain).

Hmm... sapa sapa nak perkenalkan garam jilat super high iron? Atau napier dan indigofera tinggi iron?

No comments:

Post a Comment