"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, November 28, 2014

CAP TUHAN

Bila aku merenung gambar si Baroqah, kambing yang tertulis nama Allah pada badannya, yang dimiliki oleh RZ Berkatjaya Farm - aku terpikir kan makhluk dan alam semulajadi yang tertulis nama Allah.

Selama ini aku tak ambil pusing. Aku setakat "oh that's nice!".

Tapi kali ini aku terpikir selama ni kita manusia ada macam macam produk berjenama. Kita bangga ada Made in Malaysia, Made in Japan, Made in US, cap itu cap ini... tapi langit, bumi, dan segala isinya Tuhan tak pernah sibuk sibuk bubuh cap.

Takde kat langit tulis Made by Allah. Takde gunung ganang tertulis Made by Yang Maha Esa. Takde lautan, takde planet, takde bintang, takde galaksi, takde alam semesta yang tertulis Made by Allah. 

Malah kita manusia sendiri pun, yang mampu berumur lebih 100 tahun tanpa perlu sibuk sibuk maintenance badan kita - takde seketul pun advertisement pada badan kita yang menyatakan Made by Allah.

Barangkali kejadian kejadian alam dan isi alam yang tertulis nama Allah adalah reminder, adalah peringatan dari Tuhan, yang semua ini adalah dicipta oleh Yang Maha Besar. 

Maha Pencipta, Maha Bijaksana.

Made by God. Owned by God.

Kambing unik di RZ Berkatjaya Farm. Terima kasih untuk peringatan!


1 comment: