"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, November 21, 2014

AKU FIKIR JAMNAPARI KURANG SESUAI DIGEMBALA

Jamnapari direka untuk sistem intensif. Direka untuk seronok makan tanggung. Direka untuk seronok bila dikurung. Direka untuk seronok bila dimanja manjakan. Direka untuk seronok keluarkan susu. Direka untuk seronok dalam 'low light' condition.

Jamnapari direka khas untuk perform sebaik baiknya bila buat sistem intensif. Kandang ada kandang tak ada. Atas tanah atau tidak. .....janji   in..ten..sif.

Of course it is. 

Purata bilangan kambing bagi setiap penternak kambing di Indonesia, utamanya di Pulau Jawa ialah 12 ekor. Maknanya small scale. Bila bela saiz populasi macam ni, susu kambing mendatangkan daily income yang  menarik. Tambahan pulau Jawa yang padat tidak membolehkan kambing senang senang dilepas bebas.

Jadi Jamnapari dibiakkan sesuai dengan tujuan di atas.

Kalau kita gembala baka jamnapari - memang jadi masalah. Lari dari sifat dan tujuan asalnya. Kita tak akan dapat esktrak potensi penuh jamnapari. Sebab itu aku banyak kali dengar masalah bila jamna digembala.

Bukan tak boleh, tapi tak 'match'. Tujuan baka dengan sistem. 

Kalau kita gembala juga. lama lama generasi generasi, jamnapari akan merendah dan memendek untuk sesuaikan diri dengan sistem gembala. Baru dapat ekstrak balik potensi penuh jamnapari - susu. Dah adapt, baru dia ok.

Jadi sapa sapa yang bela jamnapari, lebih baik makan tanggung. Ikut aje tempat asal dia di Indonesia tu. Karang pening pening gembala, prestasi merudum, kita pulak tersangkut.

Jenuh lama nak menunggu adaptation period. Modal banyak takpalah. 

Ke tak betul pemikiran aku ni? 

Ada ke jamnapari yang high performing dalam sistem gembala kat Malaysia ni?


No comments:

Post a Comment