"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, June 30, 2014

KAMBING TERNAK, BUKANNYA KAMBING LIAR

Ada pembaca tegar blog yang minta aku baca Surah AnNahl. Spesifiknya ayat 5 dan 6. Terima kasih aku ucapkan kepada pembaca tersebut.

Mari saksikan ayat ke 5 surah AnNahl. Terjemahannya :

(And the grazing livestock He has created for you; in them is warmth and [numerous] benefits, and from them you eat.)

(Dan binatang-binatang ternak itu, Ia juga menciptakannya untuk kamu; terdapat padanya benda-benda yang memanaskan tubuh dari sejuk dan beberapa faedah yang lain; dan daripadanya juga kamu makan.)

Baik. Kita dapat saksikan yang Tuhan maklumkan sesungguhnya Tuhan ciptakan dan tundukkan binatang ternak khusus untuk kegunaan kita. Tuhan tak maklumkan atau galakkan kita umat manusia (utamanya umat yang menerima Alquran) untuk makan binatang liar. 

Kalau kita buat carian dalam Kalamullah, memang banyak sekali ayat yang merujuk kepada binatang ternak dan manfaatnya untuk manusia. Berkenaan binatang buruan ada dimaklumkan dalam surah AlHaj dimana sesiapa yang sedang berihram langsung tak boleh berburu. Kalau dilanggar larangan ini, maka kena dam atau ganti dengan binatang ternak yang sama nilainya. 

Haaa.... memang nampak sangat betapa bernilainya binatang ternak berbanding binatang liar untuk umat manusia. Dilebihkan dimuliakan ditinggikan binatang ternak berbanding binatang liar untuk umat manusia.

Para rasul pun semuanya adalah penternak. Mereka menjadi contoh, dan ingatan,  untuk kita agar makan kambing yang diternak. Bukannya kambing liar.

Jadi, kenapa kambing feral australia menjadi pilihan utama untuk upacara aqiqah dan korban rakyat Malaysia? Tak sepatutnya.

Kebanyakan pelanggan memang tak tahulah hal ini, tetapi kita sebagai penternak - TAK BOLEH SEMBUNYIKAN KEBENARAN. Kita tahu hakikat ini, ke kita buat buat tak tahu? Atau betul betul tak tahu?

Buta?

Penternak australia sendiri pun tak mahu bela dan makan kambing feral yang perosak ini. Kambing sampah bagi diorang. Sanggup diorang bersusah payah  import genetik boer dari afrika selatan. Siap 10 tahun kuarantin lagi. Payah punya kerja. Tapi penternak kambing australia yang kebanyakannya Yahudi atau ahli Kitab sanggup buat begitu. 

Yaa... mereka sendiri bersusah payah menternak dan membiak kambing. Kambing feral yang bersepah sepah dalam negeri mereka - mereka buat dunno. Biarlah orang negeri lain yang makan. Biarlah orang agama lain yang makan.

Malangnya kita umat Islam jadi mangsa. Kita diperdaya untuk import dan makan kambing feral. Kita jadi pasaran paling lucrative, pasaran paling mahsyuk, pasaran no 1 dunia untuk kambing liar australia. 

Inilah padahnya bila kita umat Islam meninggalkan AlQuran. Hati kita buta. Kita tak nampak kebenaran. Kita berkeras dengan kepalsuan. 

Kita hanya nampak... duit segera. Habih kita ditipu bulat bulat oleh orang kafir. Lena dibuai dongeng mereka.. 

Orait. Sekadar renungan bulan puasa ni..... 

Assalamualaikum!

Feral goat. Wild goat. Slow growth rate. Low carcass yield. 








3 comments: