"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, June 12, 2014

AKU MASIH GEMBALA HARI INI!!

Diam.

Diam yang menenangkan.

Tiadalah semua ini wujud tanpa pertolongan dan kekuatan dariMu, wahai Tuhan Maha Perkasa!

Semalam nescafe ais. Hari ini nescafe o ais. Dan aku jatuh sakit selepas minum ini. Ais kotor agaknya.

Mula bergerak. Pokok turi belah kiri. Fast growing. I like native trees better than foreign ones.

1 jam pertama gembala, kambing lebih banyak main main. Playful.

Gosok sana gosok sini. Paling diorang suka busut.

Pokok tumbang pun diorang suka main gosok gosok. Badan dan tanduk.

Paris Hilton main gigit gigit pelepah kering

Bahan bacaan hari ini. Cerita pasal daging yang disintesis dalam makmal. Takyah susah susah bela ternakan. Damn! Dunia makin pelik. Tapi daging makmal masih terlalu mahal. Sekilo $200,000. Kena guna banyak perisa pula tu nak dapatkan rasa daging. Bengong omputih ni. 

Moving..

Ada pekebun yang guna hampas buah sawit sebagai baja. Satu lori $50 je. Tapi kadar pencemaran tinggi. Dan aku tak pikir ianya berkesan.

Dahaga..

Kambing suka juga makan pakis liar yang tumbuh atas longgokan pelepah sawit

First timer. Cuba cuba rasa dedaun. Mana sedap yang tu weh!

Kambing nama Citroen ni suka mencekik rumput nyonya. Gelojoh betul. Kambing pun ada macam macam pesen. Ada suka rumput tu, ada suka rumput ni. Ada juga yang tak suka rumput, tapi suka sangat makan dedak. Crazy!

Haa kan diorang suka makan pakis liar.

Hello kid! Makan ajelah daun sawit tu! Tak yah testing testing!

Parit yang cetek airnya. Aku cuci muka cuci tangan  kat sini. 

Lauk hari ini. Sambil makan sambil bergerak. 

Budak ni takut lompat parit. Ketinggalan dan hilang. Nasib baik aku perasan. Kawanan kambing berpatah balik ke kawasan budak hilang ni. 

Moving into greener pasture

Hmmm... much greener..

Semua kambing tekun meragut. Diam. Tenang. 

Bangau oh bangau! Ada sapa sapa yang boleh pecahkan rahsia kenapa bangau ikut kambing?

Ketua kawanan. Matriarch. Namanya Marina. Dialah yang jadi kepala bawak kawan kawan dia kesana kesini. 

Namanya Buyutih. Beranak kembar tiga. 

Anak Buyutih. Shiny. Shinier than her mother. Aku rasa antara kambing paling berkilat yang ada dalam kawanan ni. Dah lama tak bagi ubat cacing. Lama sangat. Segala puji kepada Tuhan Maha Pelindung!

Uh! What's that? Ah koloni cendawan kontol... tapi dah habis dikutip. Tinggal yang tua tua tak sedap. Aku jual $5 sekilo. Kalau kat pekan Langkap $10 sekilo. Kat KL $20 sekilo.

Close up. Macam biasa sangat tengok bentuk dia ni. Kat mana ye? Buehehehe...

Kadang kadang aku berangan jadi Smurfs, dan hidup dalam 'mahligai' ini. 

Aku geram tengok kambing telinga tegak ke atas..

Bersiap siap untuk balik

Selfie. Sedang berlutut tenggelam dalam kenikmatan diam dan disapa angin lembut. 

Gambar anak Buyutih sekali lagi. Ada anak sebenarnya dia ni. Anak jantan. 

Long walk home..... ok ok ok short walk home. Aku tak suka gembala kambing jauh jauh. Tapi gembala aku suka bawak diorang ntah ke mana. 

Arriving at a bridge. Tiny bridge. Bottleneck here..

The Bridge of River Kwai. Sort of.. aku sebenarnya kelakar sangat tengok kambing kambing ni takut terkebil kebil nak melintas titi. Dan aku pernah ketawa berguling guling sampai sakit perut tengok gaya gaya diorang melintas titi buahaha

Dulu penuh air. Sekarang dah surut. Punca dah kena block. 

Brek! Brek! Budak kecik tu menggigil gigil terketar ketar melintas. Sampaikan ada kawan yang terjatuh dan mana yang tak sabar terus terjun redah air. Kambing tak takut air sebenarnya. Kenapa masih ada yang cakap kambing takut air?

Kambing lebih saspens melintas titi daripada meredah air.


Haa kan ada yang meredah air tu? Tak nak guna titi?


Tolak tolak..

Last one to cross. Kambing tu namanya Oren. Memang tiap tiap kali melintas titi dari dulu sampailah sekarang, dia akan jadi yang terakhir. Ntah apa pesen pula dia ni. Titiphobia kot?

I'm coming home.. I'm coming home.. Tell the world I'm coming home (ikut lagu skylar grey)

Banyak betul bangau bertenggek kat pohon sawit ni. Diorang perhatikan kambing kambing. Misteri sungguh la..

Cekik sekejap daun sawit. Tengah potong buah. Jadilah banyak daun sawit.

Bucky dan Thor sedang sibuk gosok badan ke pagar. 

Beranak hari ini. 107 Dini. Kembar. All praise to the Lord of the Worlds.

Sekali lagi. Tiadalah semua ini wujud tanpa kekuatan dan pertolongan daripada Tuhan Maha Perkasa! Terima kasih semua! 

Mbekkkk!!











9 comments:

  1. Bangau suke sbb ade kutu ke hama kot?

    Oren ibarat last car dlm marshal konvoi.

    ReplyDelete
  2. Segala puji bagi Tuhan..hari-hari beranak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama kita memuji Tuhan Maha Agung!

      Delete
  3. ya kiranya dia tu macam sweeper kot. no kambing is left behind..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buahaha memang sweeper pun. paling penakut bab bab naik titi hahaha!

      Delete
  4. Terhibur tgk keletah mereka...

    ReplyDelete
  5. Bangau ikut kambing meragut sebab bila kambing pijak katak melompat, depa tangkap katak tu.

    ReplyDelete