"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, June 19, 2014

OH BATANG JAGUNG!

Berdasarkan observasi aku buat masa ini (dan aku fikir ianya belum cukup muktamad), batang jagung sesuai dibuat makanan jangka panjang untuk baka bebiri tertentu dan baka kambing tertentu. Batang jagung bukannya sesuai untuk semua jenis kambing dan bebiri. 

Sapa sapa yang bela boer, setakat ini ada pengalaman buruk gunakan batang jagung jangka panjang. Kambing dapat cirit birit dan wujud kegagalan sistem hadam yang kekal. Tapi kalau bela kacukan nubian, nampaknya ok. Kalau bela bebiri jenis yang besar besar pun nampaknya ok diberi batang jagung secara berterusan.

Sebenarnya batang jagung (corn stalk) dan semua jenis batang bijirin (grain stalk) - tinggi kandungan arsenik, dan nisbah kalsium : fosforus yang tak seimbang.

Arsenik memang terbukti menyebabkan kerosakan kepada sistem penghadaman bila diambil berterusan jangka panjang, tetapi dalam masa yang sama, ada baka baka sama seperti manusia, yang memiliki kerintangan genetik terhadap arsenik.

Yaa, saintis mendapati ada bangsa bangsa manusia, dan bangsa bangsa haiwan, yang memiliki gen khas mempercepatkan proses arsenik dibuang dari dalam badan. Biasanya kita kumpulkan arsenik dalam badan. Tetapi kumpulan 'mutant' ini ada keupayaan khas membuang dan tahan terhadap tahap tinggi arsenik dalam darah. 

X-Men memang wujud. Begitu juga X-Goat. Dan X-Sheep. Damn....

Mutants really exist... 

Some of us (and our ruminants) are genetically resistant to arsenic in our food and water. Yep.. mutants. 



2 comments:

  1. TERMASUK TONGKOL JAGUNG?

    ReplyDelete
  2. Hmm... I don't know about that. Mungkin tahap arsenik terlalu rendah dalam tongkol jagung, tapi nisbah kalsium-fosforus memang lari.

    ReplyDelete