"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, May 10, 2014

.. DAN MASUKKAN KATAK HIDUP KE DALAM SUSU..

Bila nak minum susu mentah tersebut, keluarkan aje katak yang tenggelam timbul dalam susu tersebut.
______________________

Di Russia dan negara negara Scandinavia (Finland, Norway, Sweden,... ), ada satu amalan tradisi dalam memelihara kesegaran dan kualiti susu mentah tanpa perlu menggunakan pasteurization, atau tanpa sebarang pengawet, atau tanpa sebarang teknologi. Sebelum wujudnya teknologi penyejukan. 

Masukkan aje seekor katak hidup ke dalam sebuah balang susu. Biarkan ia berenang renang menendang nendang dalam susu tersebut.

Russian Brown Frog.

Para saintis yang mengkaji amalan tradisi ini semuanya terkejut katak lagi ke'katak'an dengan kekuatan antimikrob dan antiparasit  yang dikeluarkan oleh sang katak. Semua jenis bakteria berbahaya yang biasanya cepat merosakkan susu seperti E coli, salmonella, dan staphylococcus - semuanya - tidak mampu membiak dengan kehadiran sang katak hidup. 

Rupa rupanya kulit katak mengeluarkan antimikrob dan antiparasit secara semulajadi. Dengan syarat - kataknya mestilah hidup. 

Eh! Kat Malaysia ni takde ke katak atau kodok yang sesuai? Mana tahu......  ke kita semua geli geleman?
______________________

Umat manusia, dan golongan penternak, sebenarnya sedang berhadapan ancaman bakteria yang resistant terhadap antibiotik ciptaan kita. Dah banyak muncul 'super bug' akibat salahguna, atau terlebih guna, dan juga disebabkan kebergantungan kepada antibiotik yang disintesiskan daripada kulat. 

Makanya, umat katak menyediakan suatu alternatif sumber antibiotik yang baru. Cumanya, sampai sekarang, saintis masih tak faham faham mekanisme antimikrob kulit katak. Dah banyak kajian yang cuba menemukan dan mengasingkan bahan aktif dalam kulit katak, tapi semuanya gagal. Tak macam kulat, yang mudah ditemui dan diasingkan bahan aktifnya. 

Agaknya, kita semua kena berfikir luar kotak dalam usaha memecahkan rahsia antimikrob dan antiparasit kulit sang katak..

Hi! I'm in your milk! 

Hello! I'm Ian Toad. Watch how I 'Thorpe' this milk, baby!

Selamat berfikir!

4 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. LRGF boleh mula mengkaji pasal katak ni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada penternak tempatan yang gunakan biawak air dalam operasi susunya. hmm... petua tradisi juga rupanya di sini.

      Delete