"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, May 8, 2014

FIZIK LANGIT LAPISAN PERTAMA

Fizik Langit Lapisan Pertama


Tuhan beritakan kepada kita yang manusia dijadikan daripada tanah. Jin daripada api. Malaikat daripada cahaya. Dan apa yang Tuhan khabarkan ini sebenarnya sangat berguna untuk para saintis pengkaji alam.

Baik. Tanah adalah kategori atom. Partikel.

Api adalah proton. Lebih kecil dan ringan daripada atom. Subpartikel.

Dan cahaya adalah photon. Bukan atom. Tiada berat. Masih dikategorikan sebagai subpartikel.

Partikel dan subpartikel, semua ini adalah dalam visible universe. Visible matter. Jirim terang. Lapisan pertama langit dalam alam semesta. Maknanya manusia, jin dan malaikat berkongsi lapisan pertama. Malangnya, kita baru tahu yang lapisan kita - dengan segala planet planet, bintang bintang, galaksi galaksi - cumalah 4% daripada kandungan alam semesta.

Dan kita juga baru tahu, yang alam semesta ada lagi 26% dark matter (jirim gelap) yang misteri lagi ghaib . Dan kita juga baru tahu, yang alam semesta ada 70% dark energy (tenaga gelap) yang jauh lebih misteri dan jauh lebih ghaib berbanding dark matter.

Dan dark matter ini sebenarnya ada partikel dan subpartikel masing masing yang kita langsung tak tahu, yang sangat berbeza dengan partikel dan subpartikel kita, dan.... wujud bersama sama betul betul di tengah tengah kita.

Berlapis lapis.

Maknanya ada pelbagai makhluk yang hidup dalam pelbagai dimensi, di tengah tengah kita, ghaib dari pandangan kita. Kita juga ghaib dari pandangan mereka.

Kita tak nampak jin. Kita lagi tak nampak malaikat. Kita lagi lagi tak nampak penghuni langit lapisan kedua hinggalah lapisan ke tujuh. Melainkan.... diizinkan Tuhan.

..... betapa banyaknya pandangan kita yang terlindung. Betapa banyak nya keghaiban yang mengelilingi kita. Betapa hebatnya kuasa Sang Pencipta yang mencipta apa yang lahir dan apa yang ghaib.

Betapa lemahnya kita anak cucu Adam dan Hawa..


Selamat berfikir!

Halo biru yang mengelilingi galaksi adalah dark matter. Sebenarnya tak boleh nampak kerana dark matter terlalu sukar dikesan. Ini adalah gambaran sahaja. Tetapi kita tahu dark matter wujud dan penuh memenuhi galaksi dan membentuk pelbagai lapis. 

No comments:

Post a Comment