"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, May 31, 2014

PELAWAT JUMAAT DAN SABTU


Jumaat. Tuan Azuan berposing dengan kambing dua ekor yang diorder itu hari. Cara ikat kambing ni lain sikit banding yang biasa aku buat.


Guna Pajero Tuan Roslan. 

Aku sedang berkira kira nak guna smartphone. Jadi aku sibuk riki dan bertanya perihal smartphone yang diorang gunakan. Tapi.... bila aku pikir smartphone ada whats app, aku jadi takut. Kensel ahh. Guna handphone buruk lah dulu. Seram aku tengok whats app.


Masa yang sama dengan kedatangan Tuan Azuan dan Tuan Roslan, aku diterjah oleh penternak muda dari Teluk Intan. Bro Amir dan bro Miji.

Bujang. Umur 28. Ada projek kambing part time. Dah 5 tahun usia projek. Haaa.... nanti aku nak terjah dan korek pengalaman diorang. Mesti best punya cerita ni. 


Sabtu. Pagi semalam aku sebenarnya terjah tiga kandang berhampiran. Aku memperkenalkan seorang penternak baru kepada rakan rakan penternak yang lain. Dan sebelah petang aku diterjah pula oleh Tuan Johari dari KL. Beliau kerja di Sime Darby. Sebelum itu di Golden Hope. Umur 43. Sedang berkira kira untuk start projek kambing. Mungkin di Sri Iskandar.

Aku pikir Sri Iskandar adalah township yanga sangat berpotensi. Penuh dengan penduduk yang tinggi kuasa beli. Aku sendiri rasa macam nak buat projek kat sana. Hehehe ada sapa sapa nak jv ngan aku?

Walaupun disana baru je ditutup sebuah ladang kambing baka australia jutaan ringgit, tapi itu tak menghalang ladang kambing lain untuk bercambah. Biasaklah bisnes gagal bisnes hidup. Strategi lain lain. 


Ladang aku sebenarnya ladang komersial pertama yang dikunjungi Tuan Johari. Sebenarnya aku bukan komersial. Aku semi komersial. Status komersial kena ada 500 ekor ke atas. Atau sekurang kurangnya 250 ibu kambing. Aku cuma ada tak sampai 100 ibu. Kecik je aku ni. Kecik banget. Penternak 'nothing'. (Pinjam perkataan dari mr somebody). 


Tuan Johari sedang berfikir untuk.......... crossing the line. A very major decision.  Aku dah terangkan pros and cons. Aku harap Tuan Johari dapat pergi melawat ladang lain untuk mendapatkan lebih banyak input dan sudut pandangan yang berbeza. 

Ok. Terima kasih kepada semua pelawat pelawat. Ada masa dan kesempatan, kita akan berjumpa lagi.

Salam hormat!




No comments:

Post a Comment