"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, May 27, 2014

SEMALAM DI LADANG

Tuan Borhan beli kambing jantan dua ekor dengan aku. Untuk kakak dia. Rupanya kakak dia bernazar atau berjanji dengan Tuhan, sekiranya kanser payudaranya sembuh, dia akan sembelih kambing untuk dibuat kenduri kesyukuran.  

Kansernya sembuh. Alhamdulillah. 

Payah nak dengar cerita kanser boleh dilawan balik. Takde guna ubat hospital. Takde guna chemo. That's good. 



Dan hari ini pekerja aku masakkan kerang untuk aku. Banyakkk weh! Tak terhabis aku.. apa pun terima kasih, dan aku kena ganti balik dengan lauk lain. Hmm...


Garam knz jenis universal multi. Empat hari setelah diletak. Cepat dijilat tapi tak berapa 'kaw' untuk prestasi kambing.


Garam SK thailand. Empat hari setelah diletak. Slow. Slow betul. Tapi aku prefer yang ini untuk prestasi kambing. 


Hari ini aku banyak repair kandang. Biasaklah kandang dah lama lagi uzur. Nasib baik guna kayu masak untuk lantai 1x2. Tahan sikit. 


Sebaiknya jangan guna kayu 2x3 sebagai gelegar bawah lantai 1x2. Cepat reput. Elok guna 2x4. Tahan sikit. 


Sekarang banyak hujan dan basah tempat aku. Bila kambing balik kandang, banyak kaki yang penuh darah akibat digigit pacat. 


Lagi pacat.. masa mula mula aku bela kambing, aku kelam kabut tengok kaki kambing berdarah. Habis sembur segala macam ubat, siap injek antibiotik lagi buahaha...


Budak dua kaler tu ada abang


Ni abang dia



Pergi pasar malam di kampung cina berdekatan. Beli bakso dan tapai ubi. 



Penuh dengan ubat illegal. Supply dapat kat chow kit. Customer bukan rakyat tempatan tapi pendatang asing. 



Bakso yang belum dicampur sup. Pedas berasap merah telinga  bakso indon weh! 



Hai Haikal!  Ke"OKU"annya tak menghalang dia membantu kakak bakso. Syabas!

Ok. Itu saja untuk semalam. Jumpa lagi!





No comments:

Post a Comment