"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, April 9, 2015

WHERE'S THE RESEARCH?

Mohon kepada sesiapa yang tahu akan kewujudan kajian kandungan vitamin dan mineral dalam darah ruminan tropika (lagi bagus yang Malaysia punya) - agar dapat berkongsi dengan aku. 

Kalau tiada, aku harap akan ada penyelidik ruminan di Malaysia yang berusaha mengkaji. Aku teringin sangat nak tahu apa dan berapa tahap vitamin vitamin mineral mineral dalam badan badan kambing yang dibiakkan di bawah cuaca tropika kita ni.

Sebulan sekali diambil sampel darah. Dan kajian meliputi 5 tahun. Dan meliputi banyak ladang pelbagai sistem di Malaysia. Large scale study. Haaa banyak sangat manfaatnya kalau kajian sebegini dibuat. 

Senang kita nak boost performance kambing bila tahu akan hal sebegini. 

Kurang selenium ke, kurang iron ke, terlebih vitamin ADEK ke, apa jadi bila musim panas, apa jadi bila musim hujan - yang pastinya situasi kita memang berbeza dengan zon cuaca negara negara lain. 

Kurang budget? Jangan risau - Persatuan Pembiak sedang usahakan dana kajian yang signifikan amaunnya untuk 5 tahun akan datang. Yep, it's quite a kick for research. In the range of two digit millions. Harapnya kita berjaya.

Any takers?

5 comments:

  1. Salam n SANSAW.Payah bin Susah punya kojo
    kalau x duit buat roket.pergi bulan apa salah kita tumpang.(jadi pasenger).
    So,dalam daging kambing BOER terdapat 8.5%Arginine .Apakah fungsi Arginine?...dan apadia arginine itu?.
    Ha...Geng kambing misti nak tahukan.kan.kan...
    Makanya...Ante tanya Ana jawap.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. arginine adalah amino acid. adakah sama kategori dengan CoQ10?

      Delete
  2. Salam n SANSAW.xsama categori. CoQ10 adalah exotic product like Lutein,Lycopene n exct. .
    but still in heracy nutrit. Supplement ranking.tq verymuch.c u aa....

    ReplyDelete
  3. Add.
    Yes, Arginine adalah e.a.a salah satu dari lapan yg perlu outsource.Fungsinya fikir-fikirkanlah.Hendak tahu?
    "ANTA tanya ANA jawab"tq

    ReplyDelete
  4. Sambong...sembang..
    Salam n SANSAW.Tip untuk geng kambing tenusu.Diet kambing susu .The best adalah soyabean(high inp) Totally soyabean bukan hampasnya.kita akan dapat high quality milk n

    meats.Jadi susu n daging kaya dgn "GENISTEIN"Bahan ini kaya dengan faedah dan boleh menyelesaikan masaalah "POSTMENOPAUSAL". Public xpaham lagi tertipu dgn iklan beli susu aneline dlm pasaran.Geng kambing ada banyak kat luar sana(Tenusu).xushakan.Saya dah hint.hintkan.kat geng susu but....Tak mengapa I will act like Judasgoats .tq.c u aaagain.

    ReplyDelete