"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, April 18, 2015

WORMHOLE - KEHEBATAN SANG MAHA JURUTERA

Saksikan kehebatan The Supreme Engineer dalam konstruksi kosmik.

Hipotesis.

Ok. Dah lama tak buat post hipotesis. Dan peringatan kepada tuan puan pembaca - artikel artikel dalam siri hipotesis adalah tidak sesuai kepada mereka yang konservatif. Atau fundamentalis. Atau mereka mereka yang latar belakang pengajiannya tertumpu sepenuhnya pada teologi (agama 100% tanpa sains).

Golongan sebegini akan ada masalah untuk mencerna artikel artikel dalam siri hipotesis alwigoatfarm.

Ok. Teori relativiti Einstein meramalkan, dan membenarkan, kewujudan worm hole dalam alam semesta kita. Worm hole ni adalah suatu 'terowong' yang menerobos space-time @ kosmos antara dua titik dalam alam semesta kita. Pendek cerita worm hole memendekkan jarak perjalanan yang sangat jauh dalam alam semesta. 

Sama macam terowong lebuhraya yang menerobos gunung di bumi. Kalau tak buat terowong tersebut, maka kita semua terpaksa melalui jalan lereng yang berliku liku dan jauh. Terowong yang menebuk gunung memendekkan jarak perjalanan kita.

Worm hole macam tu lah. Cumanya kalau terowong di bumi menjimatkan jarak perjalanan kita dalam skala beberapa kilometer, worm hole pula menjimatkan jarak perjalanan kita dalam kosmik pada skala berzillion zillion trillion trillion billion billion kiloooooooooooometer.

Sekiranya... kita selamat masuk, dan keluar daripada worm hole tersebut.

Dan wujud satu masalah lagi dimana walau pun Einstein meramalkan kebolehwujudan wormhole dalam mana mana lokasi di alam semesta, semua wormhole ni hanya akan wujud dalam nanosecond. Langsung tak sampai satu saat.

Yep. Wormhole cuma wujud terlalu ringkas terlalu sekejap hingga kita tak sempat memerhati. Tempoh hayatnya cuma 1 per million/billion/trillion saat. 

Dan jika suatu hari nanti manusia, atau mana mana makhluk bertamadun berjaya mencipta worm hole, amaun tenaga yang diperlukan untuk menstabilkan dan meneruskan kewujudan worm hole, walau pun hanya satu, adalah di luar kemampuan seluruh alam semesta. 

Ya. Walaupun seluruh makhluk dalam setiap tujuh lapisan kosmik bergabung membekalkan tenaga, dibantu oleh setiap bintang bintang yang wujud dalam kosmik ini, malah dibantu lagi oleh makhluk terkuat dan bijaksana seperti ketua malaikat  - Jibril AS - semua gabungan tenaga itu tidak cukup untuk memastikan kewujudan satu worm hole melebihi satu saat. 

Amaun tenaga untuk menjana dan menjaga worm hole adalah .......... mind boggling.  

Ini apa yang sains Barat percaya setakat ini berkenaan sifat sifat worm hole. Mereka percaya setakat ini, kembara melalui worm hole hanya lah science fiction. Imaginasi. Dalam filem sahaja.

Teknologi yang diperlukan untuk mengkaji apalagi kembara realiti melalui worm hole barangkali memakan masa ribuan bahkan jutaan tahun.

............... mmmm

benarkah sebegitu? 

Apa pandangan AlQuran dan Islam? 

Kita ada pemuda AlKahfi, kita ada Isra' Mikraj, dan kita ada...........(akan diberitahu sebentar lagi) barangkali kembara melalui wormhole adalah realiti bukan sains fiksyen. Telah pun direalisasikan. Ya kita umat manusia dan makhluk lain telah pun melakukan kembara tersebut, berkat kemurahan Sang Maha Jurutera.

Dan siapakah pengembara wormhole tersebut?

Bersambung...









No comments:

Post a Comment