"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, April 19, 2015

ALMOND CALIFORNIA LAWAN KAMBING GEMBALA

Berenti sat artikel hipotesis.

Nampaknya negeri California, yakni negeri termaju di US, sedang berhadapan kemarau paling buruk dalam sejarah, dan tiada tanda tanda ia akan surut. Dan industri tanaman almond menghirup 10% kuantiti air daripada jumlah total pengeluaran air di California.

Penghasilan 1 biji almond memerlukan 1 gallon air, atau 4 liter. Woww..... boleh tahan mencekik si kecik ni.

Ok. Mari saksikan penggunaan air oleh kambing gembala tropika secara integrasi sawit. Yep, kambing aku lah, kambing sapa lagi. Moh kita tengok adakah destruktif atau tidak kepada alam sekitar operasi kambing gembala ni.

Aku nak celikkan sket mata geng geng Greenpeace, ngan PETA, atau mana mana NGO environmentalis, yang tak habih habih melaung jangan makan daging merah. Ini kerana penternakan daging merah mencekik sumber bumi. Sibuk suruh kita jadi vegetarian. Sibuk suruh kita makan kekacang macam almond sebagai sumber protein yan lebih baik. Betoii ka?

Orait pertama sekali kita menternak bawah pokok sawit. Bawah pokok. Kita takdak tebang pun pokok pokok untuk dijadikan pastura. Kita cuma meragut apa yang tumbuh semulajadi bawah pokok.

Yang kedua, kita tak tarik pun air aquifer. Kita buat telaga, tapi kedalaman telaga tersebut masih dikira dalam kategori surface water. Air permukaan.

Yang ketiga jumlah penggunaan air ketika musim panas ini adalah lebih kurang 2.6 liter per ekor per hari. Dan bagi operasi gembala kenaikan berat badan per bulan ialah lebih kurang 3 kilo. Jadi 2.6 liter x 30 hari = 78 liter air. Lepas tu 78 liter air / 3 kilogram = 26 liter.

Haaa 26 liter air diperlukan untuk mendapatkan 1 kg daging merah. Atau 6.5 gallon per kg.

Ok sangatlah tuu... almond seketoi baru berapa gram? 1.2gm.

Nak dapatkan 1kg almond kena ada 833 biji. 1 biji si kecik ni telan 1 gallon. 833? Haaa... 833 gallon air.

Gila mencekik...

Daging merah kambing gembala baru telan 26 liter air per kg, si almond telan 3333 liter air per kg.


Sapa yang destruktif? Sapa yang penyelamat? Sapa yang patut dijadikan sumber makanan?

California sedang berdepan kemarau terburuk dalam 1200 tahun

An almond farm

These tiny guys require a horrifying amount of water to produce. >3000 litres of water for a kilogram.


Kambing pedaging sistem gembala hanya perlukan kurang 30 liter air untuk hasilkan 1 kilogram. 

Moh gembala kambing!

(alwigoatfarm adalah pembekal kambing muda, pembekal kambing aqiqah / kambing akikah, dan pembekal kambing qurban / kambing korban. Sebarang pertanyaan boleh hubungi no telefon yang tertera di atas)

1 comment:

  1. Kenapa PETA sibuk dgn kita yg makan daging merah ,pengeluar daging terbesar Australia,NZ,Brazil,US.......?-Sablee

    ReplyDelete