"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, April 1, 2015

WARISAN

Selama biakkan kambing ni, aku tak pernah terfikir akan hal warisan atau 'succession'. Aku tak pernah ambil pusing akan survivabiliti jangka panjang, aku tak pernah risau akan pewarisan ilmu ilmu perkambingan yang aku kumpul selama ini, dan aku buat tak tahu tiada rasa terkilan bila orang orang dok bertanya akan kewujudan anak lelaki.

Semua anak aku perempuan. Dan aku gembira dengan kehadiran mereka. Sangat gembira dengan keletah dan kebisingan mereka.

Cumanya kebelakangan ini ada perasaan inginkan anak lelaki muncul. Sekali sekala. Lebih kepada ketakutan akan kehilangan kekuatan sebagai seorang lelaki dan ayah. Kalau tiba tiba kekuatan yang ada meninggalkan tubuh aku, maka aku berada dalam situasi yang sangat sukar. 

Yep. Umur mengubah naluri kita.

But still, I resist the urge. 

Aku tetap katakan kepada diri aku, aku boleh hidup tanpa anak lelaki sebagai pewaris. Dan jangan fikirkan perkara perkara sebegini. Masa depan kita tak tahu. Macam macam boleh jadi. 

Raidah Batrisyia dan Izzah Zulaikha

Qurratul Ain. Ada dua pusar pada kepala. Heyy! That's some hope!

1 comment: