"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, April 15, 2015

IRON MAN + SELENIUM MAN = ?

Apparently, it may result in this.


Iron Man

+

Selenium Man

=

Shockingly massive buck

Ok. Iron (ferum) dan selenium adalah sinergistik, dan sebenarnya tak boleh berpisah. Mereka kena bekerja dalam satu pasukan, baru boleh dapat hasil ekstra. 

Kalau ada kambing kita ada tanda tanda kekurangan iron, maka kita kena tangani kekurangan selenium. Tak boleh buat salah satu je. Sebabnya, biasanya, iron x boleh diserap ke dalam badan bila selenium rendah atau tiada. 

Sekarang aku faham, dan lebih faham, kenapa garam jilat KNZ tinggi iron dan ada selenium. Dan aku juga lebih faham kenapa garam jilat KNZ lebih sesuai untuk kambing  pedaging gembalaan aku  berbanding garam jilat buatan syarikat lain.

Ya. Garam jilat syarikat lain ada lebih banyak aditif mineral, malah vitamin, tetapi semua itu sebenarnya terarah kepada operasi feedlot atau intensif atau breedlot.

Aku tak perlu kalsium, aku tak perlu copper, aku tak perlu kebanyakan aditif makromineral dan mikromineral yang ada dalam garam jilat syarikat lain. Ia hanya mengganggu, dan menurunkan prestasi kambing pedaging gembalaan aku. 

Aku hanya perlukan garam jilat asas. Ada iron, ada selenium, ada iodin, ada magnesium, ada zink, dan mungkin phosporus. 

Operasi kambing pedaging gembalaan sememangnya berbeza keperluan nutrien dengan lain lain sistem. Tapi kebanyakan dari kita para pembiak kurang sedar akan hal ini. 

Dan dalam memburu prestasi pedaging yang lebih baik, genetik berkualiti memainkan peranan besar. Tapi untuk genetik berkualiti tersebut melahirkan potensi penuhnya, keperluan tingginya terhadap makro dan mikromineral hendaklah dipenuhi. 

Keperluan makromineral dan mikromineral yang khas lagi spesifik. Fine tuned.

Macam Mr Iron Man, dan Mr Selenium Man. 

Assalam!

(alwigoatfarm adalah pembekal kambing muda, pembekal kambing aqiqah / kambing akikah, dan pembekal kambing qurban / kambing korban. Sebarang pertanyaan boleh hubungi no telefon yang tertera di atas)

No comments:

Post a Comment