"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, May 26, 2014

TAUGE SOLUTIONS

Dulu, aku terjumpa seorang penternak kambing yang menggunakan tauge atau sprouted mung beans sebagai ganti dedak untuk kambing kambingnya. Dia kata dah lama guna tauge ni. Kambing cepat gemuk katanya. Tak payah guna dedak yang mahal. Kos murah.  Tapi aku takde pula siasat dan pergi melawat.

Hmm... lebih kurang sama dengan konsep fodder solutions. Apa pandangan rakan rakan penternak?

Betul betul berbaloi ke guna ni? Samada tauge solutions atau fodder solutions?

BETUL BETUL ada pulangan?

Tauge dalam van penternak. 

Banyaknya tauge..


Yang ni pula fodder solutions.. guna benih wheatgrass yang dicambahkan secara hidroponik dalam kontena yang climate controlled. Very high tech, and very expensive. Benih terpaksa diimport dari luar negara. 

Oh cantiknya karpet wheatgrass tu..

Dua dua tauge solutions dan fodder solutions ialah benih yang dicambahkan. Tauge benih kekacang manakala wheatgrass benih bijirin.

Apa pun sebaik dicambahkan, kandungan tenaga akan menurun secara drastik, dan kandungan fiber atau serabut naik. Dan ini...... sebenarnya dah terbalik dengan tujuan dedak. Dedak ialah konsentrat tenaga. Kandungan tenaga tinggi, jadi haiwan yang makan dedak akan cepat menggemuk.

Aku kabur sebenarnya dengan tujuan Tauge Solutions atau Fodder Solutions. Tak berapa faham. 

Apa pandangan tuan puan?

2 comments:

  1. Setahu sayalah berdasarkan bacaan article pasal fodder solution...main selling point nya adalah penjimatan masa dan kawasan untuk tanaman fodder.

    Pasal tenaga, zat etc. takde la hebat sangat dia punya canang tu.

    Sebabnya ramai pengusaha di malaysia mengamalkan sistem intensif dan saya rasa inilah target group mereka.

    Apa pun bagi seorang pengusaha sistem semi intensif. Fodder solution ni tak berfaedah sangat (langsung?).

    ReplyDelete
  2. yeah.. my thinking is along your line too..

    very expensive. very very very expensive. tapi jimat kawasan. lebih sesuai untuk trading dan penggemukan, dan dalam kuantiti ternakan yang besar. Kalau tidak, tak pulang modal guna fodder solution.

    ReplyDelete