"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, May 26, 2014

I NEED A HERO!!!

Custom made salt lick. That is. Yeah babehhh!!! That kind of hero...

Bagi aku garam jilat sangat penting untuk produktiviti ternakan. Kena pula yang buat breeding atau pembiakan. Sangat sangat penting. Lebih penting dari dedak. 

Dedak takde takpe lagi. Jangan garam jilat takde. Habih punah prestasi ternakan kita dibuatnya. Boleh jatuh merudum dahsyat.  Tak boleh buat main main pilihan garam jilat. Pilih yang betul betul elok. Baru tiptop kambing kita.

Ok. Mari kita semua perhatikan dua jenis garam jilat yang aku gunakan sekarang. Dan aku menjemput semua pembuat garam jilat untuk hantar quotation atau product description kepada aku. Mana tahu aku berkenan. Nanti aku boleh tolong promote. 

Buat masa ini aku ada dua pilihan. KNZ buatan Holland, dan SK buatan Thailand. Aku akan terangkan secara ringkas sahaja. Aku tak akan pergi detail. 

Atas Holland mari. Bawah Thailand mari.

Kambing aku suka jilat garam KNZ universal multi nih. Masalahnya formulasi adalah universal. Semua binatang boleh. Tak spesifik untuk keperluan kambing. Copper takdak. Kalsium takdak. 

Banyak mineral berada pada tahap 'bare minimum'. Garam yang lebih. Memang jelas terasa kemasinannya. Pasal tu kambing suka jilat. Tapi tak berapa 'kaw' untuk performance kambing. 

KNZ sebenarnya banyak formula. Ada khas untuk fertility, ada untuk production, ada untuk pertumbuhan pantas, ada untuk Jepun, ada untuk tenusu - tapi susah nak dapat dalam pasaran Malaysia. 


Ok. Yang ni Thailand. Ada copper. Ada kalsium. Banyak mineral pada tahap yang lebih tinggi berbanding KNZ Universal. Tak sesuai untuk bebiri nih. Kambing dan lembu boleh. Tapi kambing aku tak berapa suka garam jilat ni. Slow jilatnya. Lama tunggu baru nak habih. Sebab tak berapa masin. Kalau dah campur kalsium macam tu lah jadinya. Tapi aku prefer guna yang Thailand ni.


Tetapi, bagi aku dua dua jenis garam jilat ini masih tidak dapat mengeluarkan potensi penuh kambing pedaging di Malaysia kita ini. Kita kena betul betul spesifik. Highly specialised. Custom made.

Aku menyeru dan aku sangat mengharap semua universiti, institut dan sekolah pertanian di Malaysia agar mengkaji dan melihat sebetul betulnya keperluan nutrisi kambing pedaging, kambing tenusu, lembu pedaging, lembu tenusu dibawah pelbagai sistem yang berbeza. 

Misalnya, kita kaji apa dan setakat mana tahap mineral  dalam darah kambing pedaging yang dibiakkan secara gembala dibandingkan sistem intensif. Kita juga kaji apa dan setakat mana tahap mineral dalam darah kambing yang tinggi prestasi pembiakannya dibandingkan yang rendah prestasi pembiakannya. 

Kita juga kaji apa dan setakat mana tahap mineral dalam darah kambing yang pantas tumbesarannya dibandingkan yang lambat tumbesarannya.

Semuanya dibawah cuaca tropika kita, di atas bumi kita.  Bukannya ..... berpandukan kertas kajian di Barat yang berbeza cuaca dengan kita. 

Nanti kita akan nampak, perbezaan tahap mineral dan .... kita boleh rumuskan formula yang sesuai.

Bagi aku sendiri, sebolehnya aku nak garam jilat yang spesifik buatan Malaysia untuk kambing pedaging yang dibiakkan secara gembala bawah sawit, dan garam jilat yang khusus untuk ibu kambing beranak, dan garam jilat yang berlainan formula untuk anak anak jantan yang sedang digemukkan.

Ye aku nak tiga garam jilat yang berlainan dalam operasi aku. Itu belum kira operasi rakan rakan pembiak yang berbeza sistem dengan aku. Yang buat intensif dah tentu lain keperluannya.

Lagi lagi boleh biar sampai ke tahap wujudnya pembuat garam jilat yang target betul betul spesifik atas ladang aku. Custom made. Biar setiap penternak dan pembiak memiliki access kepada garam jilat yang spesifik dan terbaik untuk operasinya. Bawah sawit lain. Tepi laut lain. Atas gunung lain.  Haaa... ini macam  masa depan yang aku bayangkan. 

Dan itulah tanda kemajuan. Wujudnya specialist. Lagi maju lagi banyak specialist. Lebih banyak custom made. Lebih banyak yang spesifik.

Itulah hero yang aku sedang tertunggu tunggu kemunculannya..

I need a hero!!!



6 comments:

  1. Saya dah jumpa garam jilat yang sesuai untuk operasi saya. Tapi bukan KNZ. Nanti saya buat satu post khas.

    ReplyDelete
  2. Den pkai KNZ jer stakat ni..xtaula plak xda Calcium n Copper.kihkih..tggu garam jilat bro ECH plak jnis apa..

    ReplyDelete
  3. aku pkai sk.ade org ckp sk tak elok.

    ReplyDelete
  4. Espek Mineral Block adalah buatan tempatan.. Kot boleh tanya untuk OEM spesifik/custom mineral block kat kilang dia..tapi banyak kena buat spt soil study, feed study dll kat tempat bos..

    ReplyDelete