"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, August 16, 2014

MAK DATUK! BESARNYA ANGRY BIRD!!!

Uh oh... Apa nak buat? Apa nak buat? Sapa sapa tahu macam mana nak buat?

A normal 'angry bird'...

A not-so-normal angry bird, or rather... an angry bird on steroid

That's one huuuge angry bird man!

Bottom view..

This guy is in terrible pain..

Ok. Ini kes kedua sepanjang sejarah hidup aku sebagai breeder. Kes pertama aku tak sempat buat rawatan. Aku balik kampung. Tau tau gembala aku report kambing dah mati. 

Kali ni aku asingkan dia. Bagi FDNP dan terramycin serentak. Aku harap aku ada ubat anti inflammatory - samada non steroid atau steroid based. Masalahnya aku tak dak. Arsenal ubatan aku adalah terhad. Dan sebenarnya aku bukan pakar penyakit. Aku tidak arif sebenarnya apa yang perlu dibuat dalam kes sebegini.

Punca? Apalagi... dedak soon soon 5180 lah. Ada yang tak kena dengan dedak 5180 tu, ATAU kambing aku memang secara genetiknya tak rasi langsung dengan 5180. 

Kalau 5811 FFM punya ok aje. Takde pun timbul masalah macam ni. 

Mohon tunjuk ajar sesiapa yang lebih arif, boleh?

Ubat apa yang sesuai? Prospect of recovery?




No comments:

Post a Comment