"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, August 29, 2014

HARI YANG SAMA..

Pagi orang Oman datang, petang orang Teluk Intan, dan orang Tanjung Karang datang.

Mula mula geng Tuan Aziz dan Tuan Mail dari Kampung Banjar Teluk Intan. Dekat je ngan rumah nenek aku. Kampung sebelah. Diorang baru menternak. Shipment kambing sampai bulan 9. Kandang tumpang orang dulu (kandang tinggal). Haaa... aku takdak masalah macam ni. Jimat kos. Kandang yang paling tak masuk akal kosnya bila bab bela kambing ni. Daripada bina baru baik sewa aje. 

Besok dah mahir kambing, return dah stabil, boleh buat kandang sendiri.

Lama juga diorang ni kat kandang aku. Habih semua lubang dan lekuk kayu kat kandang aku diperhati dan dibincangkan. 

Oh! Masa diorang datang, ada anak ular tedung melintas dekat parit, dan Tuan Mail bantu aku bunuh ular tersebut. Thanks! 

Apa pun, selamat datang ke alam kambing diucapkan kepada Tuan Aziz dan Tuan Mail!


Yang ni geng Tanjung Karang. Dah lama juga bela kambing. Baju hitam Tuan Ismail. Baju biru Cikgu Nasir. Order kambing dah lama. Siap bayar deposit. Tahun sudah. Tahun ni baru sempat ambik kambingnya hahaha..

Kambing dalam guni tu, nampak je kecik tapi beratnya 35kg. Lenguh juga tangan memikul dari kandang dampai ke pikap. Adalah dalam 100 meter. 

Tg Karang adalah dalam 100km kut dari ladang aku.

Tuan Ismail main main pakaikan topi kepada Diego. 

Thanks everyone!

No comments:

Post a Comment