"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, July 17, 2014

STILLBORN

Ok. Sambung cerita semalam. Yang pasal anak jantan mati masa lahir. Ni gambar maknya. No 268. Sehari selepas beranak. Perhatikan uri dia yang masih belum keluar. Dah hitam. Kalau normal setengah jam ke satu jam dah habis tanggal uri. 


Ini memang bukan normal. Dah dekat  24 jam melekat lagi urinya. Ada masalah. Ada jangkitan kuman. Aku bagi antibiotik dan aku bagi dewormer (too late for a dewormer actually!). Tengok pula gambar anak anak dia yang lagi dua ekor. 


Kedua dua anak betina di atas tak putus putus tali pusat! Dah dekat 24 jam.

Ok. Aku tak tahu apa sebenarnya 'description' situasi di atas. Pasal aku bukan vet. Tetapi berdasarkan pengalaman aku memang kadang kadang berlaku kes sebegini (bukan kerap ye!).  Mak kambing nampak sihat, nampak cergas, tapi bila beranak kembar - ada masalah.

Mungkin disebabkan mak kambing kekurangan zat dan tenaga semasa mengandung semester lewat (bulan ke 4 dan 5). Energy intake dia tak dapat tampung perkembangan janin tiga ekor yang membesar mendadak pada semester lewat. Jadi satu ekor mati. Dua ekor lagi saiz kecik. 

Dan... mak kambing kurang zat dan tenaga kemungkinan besar disebabkan beban cacing (aku dah lama tak bagi dewormer! rasanya si 268 ni dah lebih setahun tak bagi ubat cacing - kalau piau kacang takpe kuat daya tahan cacingnya. Masalahnya baka aku bukan pure kacang. Dah cair kepekatan darah kacangnya).

Pada pandangan aku, nak mengurangkan secara drastik kes macam ni - bagi dewormer ketika prepartum. Ketika umur kandungan 3 bulan. Ye ye ye banyak penternak baru yang risau hal keguguran - tetapi pengalaman aku lain. Kita guna ubat yang betul. Dan kalau betul ubatnya, overdose pun tak dak masalah. 

Deworm prepartum lebih baik lebih afdal lebih banyak manfaatnya daripada deworm postpartum. Yep I think so. I REALLY THINK SO.

Aku masih buat selective deworming. Dan aku buat saat prepartum. Biasanya jarak 8 bulan. Maknanya ibu ibu kambing diberi ubat cacing pada kekerapan 3 kali setiap 2 tahun. Kalau .... aku rajin. 

Kes di atas sebab aku tak rajin. Aku dah terlepas pandang. Jangan ikut aku yang malas ni. 

Ok. Itu sahaja kali ini. Terima kasih semua!

Selamat membiak!




1 comment: