"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, July 22, 2014

DITERJAH RAKAN PEMBIAK : HALIM

Beberapa hari yang sudah, Tuan Halim datang terjah ladang kambing aku. Dia baru menceburkan diri dan ada bukak ladang kambing sementara di Teluk Intan. Cadangnya nak buka ladang pembiakan yang lebih besar di Besout. 

Tuan Halim umurnya 39 tahun. Kerja kontraktor. Sekarang ada duit, nak melaburlah sebahagiannya untuk projek kambing. Dia bukan main labur aje. Masa umur 30 lagi dah masuk kursus kambing sana sini. Sentiasa perhatikan perkembangan industri. Dan dia buat keputusan untuk tumpukan dulu pada contracting bisnesnya. 

Tuan Halim cakap kat aku, semua tempat kursus membiak yang dia pergi dulu bukan dikendalikan pembiak. Tapi trader dan importer. Ada yang takdak kambing pun tapi buat kursus membiak juga. Biasak lah zaman Pak Lah dulu, dana untuk kambing berterabur sana sini. Orang pun ambik kesempatan lah walaupun takdak skill walaupun takdak pengalaman walaupun konfem bercambah biak lah idea idea dan falsafah falsafah mengarut pasal kambing. 

Ok. Tuan Halim datang bersama dua rakannya. Yang berminat juga nak menjadi penternak. Tuan Usop dan Tuan Madi. Tahniah! Bersama sama kita menggalas cabaran meningkatkan pengeluaran makanan dalam negara!

Ya, situasi makanan negara dan umat Islam semakin kritikal. Lagi ramai yang menceburkan diri menjadi pembiak dan petani, maka lebih cerahlah peluang nak melawan faktor faktor yang menjerumuskan kita semua kepada situasi kritikal ini. 

Aku bagitau Tuan Halim dan rakannya, boleh buat trading, boleh import buat sementara, tetapi biak kena buat. Semua penternak yang long live lagi durable lagi panjang hayatnya - semua ada operasi pembiakan. They always have.

Orait. Aku nak ucapakan terima kasih kepada Tuan Halim dan rakan rakanya yang datang menerjah. Semoga tuan tuan dapat manfaat daripada kunjungan tersebut, dan semoga usaha ternak tuan tuan berjaya dan diberkati Yang Maha Perkasa. Terima kasih juga kepada Tuan Halim yang rajin baca blog aku dan dah baca 70% isi kandungannya. Thanks!

Dari kiri : Madi, Halim, Usop. Thanks for the visit!

No comments:

Post a Comment