"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, July 21, 2014

ALARM BELLS! ALARM BELLS!

This is unprecedented. God help me. I'm fighting tooth and nails against this terrible pinkeye infection.

What seems as a harmless act of some little fire, turned out to be a raging infection out of control.
_________________________

Aku pikir tiga ekor kambing dah jadi buta sebelah mata. Pemulihan nampak slim. Full recovery? Ntah la. 

Dan dah ada empat ekor anak kambing mati. Berturut turut  dalam masa yang singkat. Sepanjang tempoh wabak ini. 

Aku dah masuk botol ketiga antibiotik. Dan aku pikir dua pertiga populasi kambing akan diberi antibiotik. Belum pernah dalam sejarah, aku menggunakan antibiotik sebanyak ini. Belum pernah dalam sejarah kambing kambing aku sakit sebanyak ini. Belum pernah dalam sejarah - aku dilanda kematian demi kematian anak kambing dalam masa yang singkat. 

Biasa mass death ni terjadi pada kawan kawan yang buat trading dimana kambing selalu keluar masuk, DAN oh my god!!! aku memang ada lagi kambing trading dalam simpanan. Nooooooo!!!

Baru aku perasan, kambing trading yang mula mula sakit mata. Lepas tu habih semua kambing breeding terjangkit. 

Oh God. Trading is risky. And harmful to my breeders. (Kambing trading yang sama sistem dengan aku - takdak masalah. Kambing trading yang lain sistem dengan aku - BANYAK masalah).

Kesimpulannya - kambing trading jangan bagi sekandang dengan kambing breeding. Letak kambing trading jauh jauh kandang lain. 

Aku kena stop dulu trading. Reassessment. Buat masa ni aku rugi buat trading. Aku dah jatuh dalam perangkap yang sama seperti yang pernah dan kerap terjadi kepada rakan rakan penternak sebelum ini. 

I'm knackered. Knocked down. Hurt...


No comments:

Post a Comment