"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, July 19, 2014

KAMBING HILANG!

Kadang kadang ada juga kambing yang hilang ketika digembala. Jika... konsentrasi bukan pada 100%.  Atau... dibenarkan keluar dari kawanan gembalaan dan dibiarkan balik sendiri.

Kelmarin gembala aku report no 520 sakit. Asyik tertinggal di belakang. Mengah. Mengembek lain macam. Kawanan baru lepas. Takkan nak biarkan 520 terus mengikut. Nanti mengganggu pergerakan kawanan. Jadi gembala aku biarkan dia balik sendiri. Kebetulan no 30 nak beranak. Dia pun nak balik kandang. Jadi gembala aku biarkan 520 dan 30 balik ke kandang beriringan.

Sepatutnya takde masalah. Biasa perkara kambing keluar dari kawanan dan balik ke kandang sendirian terutamanya bila nak beranak. Tapi cuma no 30 yang sampai. No 520 hilang ntah ke mana. 

Rondaan kali pertama mencari tak jumpa. Kali kedua baru jumpa. Tersorok. Diam. Dalam pondok tinggal. Rupanya no 520 kembung. 

Uh oh disini rupanya no 520. Kenapa tak nak jalan balik sama sama dengan no 30?

She looked sickly. Need for an ambulance...

Dah dimasukkan ke dalam ambulans. Tiada ubat dalam ambulans. Melainkan ultra long life coolant gred pembuat kereta dalam botol hijau dekat punggung 520... yeah... teruk punya ambulans.

Sampai kandang, aku terus bagi ubat. Untuk kembung (yang jarang jarang terjadi) biasanya aku guna 3-7 gram sodium bikarbonat yang dicampur dengan segelas air. TAPI kambing tak suka minum. Menggelupur. Jadi nak mengurangkan reaksi menggelupur yang betul betul menyusahkan pemberian ubat - aku guna U Lite. 

Yep. U-lite + sodium bikarbonat + segelas air. U-lite ni sebenarnya untuk kencing tersumbat TAPI kambing suka minum. Sedap. So aku guna campuran di atas untuk atasi kekembungan. Biarkan campuran tu selama 5-10 minit baru administer pada kambing. 

It works! Beautifully!

N0 520 dah tak kembung lagi. Phewwwww...... alhamdulillah! 

Oh gambar no 30 dan anak anak yang dilahirkan. Segala kebesaran kepada Yang Maha Perkasa!


Terima kasih!





No comments:

Post a Comment