"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, July 7, 2014

DIPLOMATIC OVERTURE

Diplomacy almost always work. 

Sebuah 'particular importer company' telah menukar pendekatannya berhadapan dengan pemikiran aku. Daripada keras kepada lembut. Daripada 'Miley Cyrus wrecking ball' kepada 'Newton's Cradle kinetic balls'.

Nice. I appreciate that.

Hmmm... 'that particular importer company' pikir aku ada 'personal war' dengan mereka. 

I don't. No I don't.

Sebenarnya aku ada isu yang lebih besar. Aku tidak bersetuju dengan dasar pandang ke australia yang jelas memudaratkan industri kambing tempatan, yang jelas merudumkan tahap pengeluaran kambing dalam negara, dan yang berterusan mencipta kebergantungan kepada australia.

Aku tidak bersetuju  dan tidak selesa dengan idea kambing dan lembu keluaran orang kafir untuk dijadikan persembahan korban dan aqiqah untuk Yang Maha Esa.

Aku tidak bersetuju dengan mereka yang bermati matian mempertahankan dasar pandang ke australia. Aku tidak bersetuju dengan mereka yang bermuka muka - depan pembiak cakap kita bersetuju dan menyokong usaha pembiak tetapi sebaik berada di belakang, menikam belikat para pembiak. 

Aku tidak bersetuju dengan mereka yang melaungkan 'sampai bila bila pun Malaysia akan terus mengimport, tak mampu keluarkan sendiri kambing dan makanan lain. Jangan jadi penternak. Jangan jadi petani. Tetapi jadilah pengimport'. 

Aku tidak bersetuju dengan pemikiran golongan sebegini. 

Jadi aku harap kita semua jelas akan pemikiran, kecenderungan, dan agenda masing masing. 

Dan kepada 'that particular importer company' yang telah mengambilalih sebuah pusat pembiakan ruminan - syabas dan tahniah diucapkan. Aku doakan usaha tuan puan berjaya dan diberkati Tuhan. 

Just remember. I'm not warring against you. I'm warring against the policy. 

Semoga kita semua diberi petunjuk oleh Tuhan.

Semoga kita semua dapat membebaskan diri dari kebergantungan!

Into freedom!

4 comments:

  1. ya, fully agreed. Kita bukan 'penentang pengimpot'. Kita lebih kepada agenda yg lebih besar tetapi 'puak bertanggungjawab' buat-buat tak 'reti bahasa'.

    ReplyDelete
  2. Biak...biak..biak...Mmmbbbeekkk!!!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
  3. Lepas raya ambo nok sambung kandang ckit.PERJUANGAN AMBO TOK MATI LAGI.Biar lambat asal berjaya. Janji kita keluar produk kita sendiri. KAMBING MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya. teruskan walaupun kita 'keseorangan'. perjuangan tak bleh berhenti sekerat jalan walaupun 'polisi' tak sebelah kita. kita masih ada pelanggan setia (dan itulah kekuatan kita sebenarnya) dan tujuan kita pun sebenarnya nak menolong pelanggan meneruskan hajat murni mereka. tak usah peduli dengan pembuat polisi ni. mengarut saja. memeningkan kepala.

      (p/s;;haha Brasil dah kena 7-0. nasib nasib tak ada Neymar/Silva)

      Delete