"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, March 12, 2013

HERE COMES THE HULK!!

Radiasi sinar gamma menyebabkan mutasi gen kepada Dr Bruce Banner, menyebabkan dia bertukar kepada raksasa hijau yang sangat kuat dan suka melompat, bila dia marah. Hmm... hollywood sungguh.

Tetapi di Malaysia kita, sinar gamma digunakan untuk menambah output pertanian. Dengan sangat signifikan. Hulk style. Incredible! 

Tongkat Ali yang tumbuh meliar memerlukan masa 20 ke 25 tahun untuk mendapatkan 4 kilogram akarnya. Tetapi Tongkat Ali yang akarnya didedahkan kepada sinar gamma pada dos rendah - boleh dapat 100kg hanya dalam masa 60 hari! 

Kajian ini dibuat oleh Agensi Nuklear Malaysia. Spesifiknya Bahagian Agroteknologi dan Biosains. Ketua penyelidiknya Dr Rusli Ibrahim. Katanya radiasi dos rendah menyebabkan ada gen tertentu dalam akar tongkat ali, ginseng, dan kacip fatimah mengalami mutasi yang mempercepatkan pertumbuhannya. Pilot project ada di Taman Industri Nilai. 

That is amazingly productive, Hulk level trasformation

Teknologi nuklear bukan sahaja menambah output pertanian, tetapi memungkinkan penggunaan minimum RACUN dan BAJA. Semua manfaat ini boleh dicapai melalui mutasi genetik dengan penggunaan teknologi nuklear.

Genetic engineering is on show here, and we are witnessing some of the potential benefits it can bring upon humanity.

I warmly welcome this technology, and I support more research on this area. Sebenarnya negara maju dah banyak pun selidik teknologi ni. Tapi biasalah kita. Udahnya peruntukan penyelidikan 0.02% je daripada GDP. Negara maju 2 - 3% daripada GDP. 

So kalau kita betul betul nak bergerak ke arah knowledge based economy, nak tak nak memang kena up banyak banyak lah peruntukan untuk research and development. Macam teknologi nuklear ni. Jangan ragu ragu. 

By the way, kalau kita boleh memutasikan peta genetik kambing, terutamanya kumpulan gen yang mengawal pertumbuhan berat badan, atau susu, atau kerintangan terhadap parasit, - bayangkan betapa banyak potensi yang boleh kita capai dalam bidang ternakan. Yaaa best best best!

Genetic manipulation - the revolution has arrived...  


Its not easy being greeen..(Hulk singing).. 
Waittt!!.... Its profitable being greeen.. 
Its good to be gamma rayed..
I'm going to save mankind..
Instead of destroying their cities..
I shall quit The Avengers..
And stop hearing the nonsense of Nick Fury..
I shall turn myself in..
as an experiment for mankind..
and for goat breeders..
so their goats can turn green like me..
full of muscles, tasty muscles..
in days instead of months..

mbekkk!!!!


(Errr..  sorry guys, I just don't have enough quids to engage a proper songwriter)

Jumpa lagi!

5 comments:

  1. salam prof. post ni rupanya. semalam dah keluar, tapi remove dulu ek.

    genetic engineering ni, yang paling saya ingat adalah SpiderGoat. para pengkaji masukkan gen labah-labah sutera dalam DNA kambing. kambing ni hanya akan hasilkan protein sutera dalam susu. kemudian susu ni akan digunakan untuk membuat Biosteel.

    ada yg saya baca, hasilkan kambing GM, yang susunya dapat ganti susu ibu. lagi gila, hasilkan susu kambing yang ada vaksin & dadah.

    "and for goat breeders..
    so their goats can turn green like me..
    full of muscles, tasty muscles..
    in days instead of months.."

    prof reka sendiri ke? hahahaha

    Projek Kambing Muda

    ReplyDelete
  2. Ok. Noted.

    Ada kisah para Nabi atau dalam Al Quran cite pasal genetik modification ini?

    (* memang sengaja aku bangkitkan ni supaya ko pikir masa tgh mengembala)

    Selamat berfikir.

    Salam.

    ReplyDelete
  3. I hope you are kidding.

    http://www.safe-food.org/-issue/dangers.html

    Selepas Nabi Adam alaihissalam diturunkan ke bumi, Sayiduna Jibril telah datang mengajarnya how to use a shovel and a sickle, how to plant seeds of wheat, barley, fruits and vegetables, how to harvest... This was revealed knowledge handed to us from the first generation of humans!

    Di antara mukjizat Nabi Sulaiman alaihissalam ialah herba2 dan tanaman2 telah muncul menghadap baginda dan memberitahu baginda kegunaan dan manfaat masing2. This knowledge was for the benefit of humankind.

    The Prophets came as guidance and mercy from Allah the Creator of Everything. Departure from their way is usually motivated by greed and desire for power and control.

    ReplyDelete
  4. Betul ke nie, atau berangan2 atau imiginasi terlalu tinggi, sehingga tak terfikir kesan sinaran ade buruknye Bukan saje pd spesimennye tapi yg menggunanye.....aruhan dari alam sekitar dan cross. gen adelah yg terbaik.Banyak berfikir adik nie atau lepas tengok cerita karton. Tapi perkara nie serba mungkin tapi tak le jadi kambing hijau macam hulk.
    Terbaik kita buat selective breeding.

    ReplyDelete
  5. genetic and genetic modification is two different things, I guest. The first is good while the latter is way out and questionable..

    ReplyDelete