"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, March 23, 2013

CAMNE NAK JAWAB EH?


Kalau ada bakal pelanggan datang kat ladang kita, kemudian kata " ada tak kambing jantan cukup umur harga $300? ".

Tuan puan nak jawab macamana?

Apa perasaan kita? Marah atau terkejut tak percaya?

Macam mana nak jawab cara diplomasi?

Kadang kadang memang ada orang macam ni, tambah tambah golongan trader dan broker, yang menawarkan harga yang membuatkan kita kaget terdiam. Their offer price can be absolutely titanically ridiculous.

Masa mula mula aku bela kambing dulu, memang selalu datang golongan macam ni. Memang membunuh semangat, memang niat golongan trader/broker ni nak melemaskan kita terus tenggelam tak timbul timbul.

Tapi diorang tak fikir, kalau beli pada harga yang tak sustainable, sampai bila bila kambing susah nak bertambah, makin susah orang nak bela kambing, golongan trader ni pun makin susah dan susah mencari kambing. 

Macam membunuh itik yang bertelur, sedangkan telur itik tu sumber rezeki kita.

Harga sebenar kambing cukup umur sekarang ialah $23 atau $24 per kilo di mana 1 dinar emas = kambing 35kg. Harga adil. Bukannya harga excessive.

Dan aku jual pada $20 sekilo. Ok sangat lah tu.

La ni aku berkeras dengan trader dan broker ni. I hold my ground. Tapi sebenarnya dah lama sangat pun, bertahun tahun dah aku tak jual pada golongan macam ni. Jangan risau, tak mati pun kita sebagai pembiak kambing. Elok je hidup lagi.

Oh ye tuan puan, sebagai panduan, muamalah Nabi dalam bab trading trading ni - Nabi kata sapa sapa peniaga (maknanya yang jual beli - bukan producer/manufacturer/raw material extractor ye) jangan melebihi 30% margin. Itu amalan Nabi dalam perniagaan.

Kepada pembiak kambing, tidak mengapa margin kita melebihi 30% (200% pun takpa) sebab kita menanggung lebih banyak risiko dan kerja kita lebih banyak. Kita bukan jual beli. Kita manufacturer.

Tetapi kepada importer dan trader dan broker kambing, jika margin atau untung kita melebihi 30%, maka kita tidak lagi mengikut amalan perniagaan Nabi, kita tidak lagi berada di bawah bendera Nabi. Fikir fikir kanlah kita semua.

5 comments:

  1. senang je jawab Prof..

    'saya tak jual kambing jantan 20 kg kebawah'..contohnya je la..jadi, depa akan faham ..itu kalau kambing prof lebih 30kg..cara tu, senang sebab depa pun tau kita tak jual kat depa..

    tapi..aku senang jawab, tak jual, senang cerita hehe..kalau depa nak commission tolong jual, itu takpe..bleh

    ReplyDelete
  2. Fuhh mana ada kambing harga cmtu zmn skrg.sy penah gak alami hal mcmtu,sy ckp harga yg haji mintak tu xdpt zman skrg.lagipun kalo beli kambing akikah ni mana bleh tawar2. dia bertitle haji, he should know about this rules

    ReplyDelete
  3. Memang akan melalui minta harga mcm tu den ckap yo terus terang
    "Tak pek den nak nolong kalau nak hargo mcm tu"..hahaha

    Bro Naxz..Org mcm tu tak title hj pun blh panggil hj.huhuhuhu

    ReplyDelete
  4. Aku simpan semua gambar - gambar dari bloq ko. Mana yang dah simpan, aku post kat group FB. Semua gambar yg ada dalam koleksi aku dari bloq ko.

    Moga rakyat Malaysia mendapat sesuatu ilham apabila melihat kambing - kambing ko.

    ReplyDelete
  5. salam. saya confuse sikit.
    kalau kambing jantan cukup umur ni. dah boleh kira harga pejantan?

    ReplyDelete