"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, January 13, 2015

TINGGALKAN KAMBING FERAL KEPADA SANG KAFIR

Dengan nama Allah, Tuhan yang menjadikan langit dan bumi tujuh lapisan, dan Tuhan yang mengilhamkan pengembalaan kambing kepada Habil dan para rasul rasul sesudahnya.

Dalam surah AlHajj ayat ke 34 (tafsirannya) :

"Dan bagi tiap tiap umat, Kami syariatkan ibadah menyembelih qurban (dan lain lainnya), supaya mereka menyebut nama Allah dan bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka akan binatang binatang TERNAK yang disembelih itu."

Jelas. Terang. Benderang.

Allah beritahu kita semua yang amalan qurban dan aqiqah hendaklah menggunakan binatang TERNAK atau Al An'am. Binatang berkaki empat (unta, lembu, bebiri, kambing) yang dijinakkan. Yang ditundukkan. Yang dibiakkan. Sepertimana yang ditunjukkan oleh Habil Alaihissalam dan semua rasul sesudahnya, termasuklah Nabi junjungan kita Muhammad SAW. 

Mereka bersusah payah membiakkan kambing kambing. Dan bila sampai masanya mempersembahkan kepada Tuhan, mereka mempersembahkan apa yang terbaik dari peliharaan mereka. 

Tiada binatang liar, atau kambing feral, atau kambing liar yang digunakan. 

Syarat utama sah qurban dan aqiqah ialah binatang TERNAK. Wajib gunakan binatang TERNAK. Bukannya binatang liar. 

Dan ada pihak yang mempersoalkan (pihak pihak yang pro feral, atau pihak pihak yang senantiasa berpusing pusing mencari dalil mempertahankan kebergantungan kepada kambing feral atau kambing liar), mereka katakan kepada kita : Masalahnya kambing kat Malaysia tak cukup. Nak cari kambing cukup umur payah. Kambing feral dah gerenti cukup umur. Dah bersalin tersalin salin berpasang pasang terpasang pasang giginya itu.

Ketahuilah, Nabi Muhammad SAW menunjukkan kepada kita dalam hadis yang bermaksud:

"Memadai kambing biri biri yang berusia lapan ke sembilan bulan untuk dibuat qurban" (Riwayat Ibn Majah dan Imam Ahmad)

"Jangan sembelih qurban kecuali yang berusia setahun. Jika menjadi kesukaran kepada kamu, maka sembelihlah kambing biri biri (yang berusia lapan ke sembilan bulan). (Riwayat Muslim drpd Jabir RA).

Jelas. Terang. Benderang.

Nabi kita memberi kelonggaran untuk berqurban dan beraqiqah dengan kambing yang tidak cukup umur. Al An'am tetap Al An'am.  Binatang ternak tetap binatang ternak. Kambing biak tetap kambing biak. Walaupun..... tak cukup umur. Ini kerana mematuhi perintah yang Allah telah keluarkan dalam surah AlHajj ayat 34. 

Syarat prinsipal sah qurban tetap binatang ternak. Kambing yang diternak. Kambing yang dibiakkan. 

Kambing feral bukan alternatif. Kambing feral bukan pilihan. Kambing feral bukan opsyen. Walaupun bekalan feral/liar melimpah ruah.

Nabi tak pernah perintah gunakan kambing liar sebagai ganti kepada masalah kekurangan kambing cukup umur. Nabi masih menyuruh kita menggunakan kambing yang diternak untuk upacara qurban dan aqiqah. Tiada tapi tapi. Tiada lencongan kepada kambing liar.

Kita di Malaysia ini sebenarnya dilekakan dengan isu cukup umur tak cukup umur. Sedangkan isu yang jauh lebih penting, isu yang sepatutnya overriding factor, atau isu kritikal yang menentukan sah qurban atau tidak - Al An'am. Itu yang terkandung dalam surah AlHajj.

Cukup umur tak cukup umur adalah perkara kedua. Yang ada kelonggaran. Status Al An'am - tiada kelonggaran. Jelas sejelas jelasnya Tuhan mahukan bintang yang diternak, yang bersusah payah dibiakkan sebagai persembahan untukNya. 

Kalau masih ada antara kita yang bercerewet mengerewet soal kambing cukup umur tak cukup umur, tanyakan diri kita soalan yang jauh lebih penting, soalan yang bakal menentukan sah atau tidak sah ibadah qurban dan aqiqah kita - "Kambing yang aku nak beli ni kambing feral/liar ke atau kambing yang dibiakkan?"

Itu soalan prinsipal yang sepatutnya ditanyakan kepada diri kita. Soalan cukup umur tak cukup umur itu soalan sekunder. Kalau kambing dibiakkan dan cukup umur tiada, tetapi kambing feral ada - jangan sekali kali beli kambing feral untuk tujuan qurban dan aqiqah. Tetaplah dalam memilih kambing yang dibiakkan walau pun tak cukup umur bagi ibadah qurban dan aqiqah. Nabi dah tunjukkan kepada kita jalan tersebut.

Tinggalkan kambing feral/liar kepada golongan kafir.

Pilihlah kambing yang dibiakkan. Pilihlah Allah dan RasulNya. Itulah yang terbaik. 

Hey meaty buddy! I'm sorry but you are totally disqualified for presentation to God. Hopelessly disqualified.

Yep. Tinggalkan saja si feral kepada si kafir. 

3 comments:

  1. Saya pengembala..tadak seko pon feral dlm kandang..

    ReplyDelete
  2. Saya amat bersetuju dengan pandangan tuan mengenai kambing feral yg dibawa masuk oleh mereka yg berkepentingan. Cita2 saya mcmtu juga supaya satu hari nanti kita sendiri yg menjadi exporter kepada kita.

    ReplyDelete
  3. Saya amat bersetuju dengan pandangan tuan mengenai kambing feral yg dibawa masuk oleh mereka yg berkepentingan. Cita2 saya mcmtu juga supaya satu hari nanti kita sendiri yg menjadi exporter kepada kita.

    ReplyDelete