"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, January 24, 2015

MORE FACEBOOK FRIENDS ----> MORE STRESS!!

Oppsss.... itu kenyataannya.

Semakin banyak kajian sosial mendapat kesimpulan serupa - lebih banyak kawan facebook, lebih tinggi tahap stress seseorang. Yep. Walaupun bilangan kawan yang banyak adalah mengkagumkan, tetapi hakikatnya semakin panjang senarai kawan facebook, semakin tinggi risiko kita membuatkan lebih ramai orang marah. Dan kita menjadi semakin risau dan khuatir akan hal tersebut.

Kajian kajian sosial juga mendapati antara 'kelakuan' dalam facebook yang paling mengundang risiko tinggi kemarahan 'rakan rakan facebook' ialah - maki hamun, carut mencarut,  dan memaparkan gambar sedang mabuk atau merokok.

Hmmm... nasib baik aku punya bukan jenis personal. Jenis company. Dan aku tak ambil pusing berapa banyak 'likes' atau 'friends'. Dan aku juga tak ambil pusing dengan komen komen dalam facebook juga blog. Dan aku juga takdak sibuk sibuk nak baca page orang lain, atau sibuk sibuk nak  komen itu ini.

Aku juga dapati semakin banyak masa aku dihabiskan dengan melayar blog atau facebook, semakin stress aku dibuatnya. Lebih baik aku bercakap atau bermain dengan anak bini aku. Haaaa yang ni tak menambahkan stress. Confirm 100% mengurangkan stress. 

Tidur lebih lena...

Jangan habiskan terlalu banyak masa di blog dan facebook!


No comments:

Post a Comment