"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, January 26, 2015

SEBELAS PLANET

Pada 2006, International Astronomical Union (IAU), suatu badan astronomi yang berautoriti, telah bermesyuarat dan bersetuju dengan takrifan baru planet dalam sistem solar. Maka hasilnya, Pluto telah dinyahsenarai sebagai planet, dan dimasukkan ke dalam kategori baru - dwarf planet. 

Begitu juga dengan Ceres, dan Eris - yang baru dicerap. 

Jadi sekarang dalam sistem Matahari ada 8 planet dan 3 dwarf planet. Jumlah keseluruhan ialah 11 planet.

Sebelas........

Dan ini membawa aku kepada Surah Yusuf ayat keempat. Terjemahannya :

"When Joseph said unto his father: O my father! Lo! I saw in a dream eleven planets and the sun and the moon, I saw them prostrating themselves unto me."

"(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas planet dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku"

Uh oh.... dalam AlQuran yang diturunkan lebih 1,000 tahun dahulu, dah cerita pun pasal 11 planet. Kita la ni baru je sedar ada 11 planet (8 planet + 3 dwarf planet).

Aiseymann.... ketinggalan betul kita ni hehehe...

Cepat cepat cepat!!! Pasang banyak banyak observatori! Dalam bumi, luar angkasa, dan hantarlah sebanyak mungkin proba proba pencerap ke seluruh penjuru alam! Banyak lagi kita nak belajar daripada Quran nih!




No comments:

Post a Comment