"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, October 27, 2013

BOER MARDI KAKI KEBAS!

Kambing Boer ARB suka curi dedak Diego.


Tengok! Dia mai dah. Tak takut dengan Diego. Yang besar tu selalu kebas. Yang kecik sikit ikut aje apa yang besar buat.

Lepas kena sergah dengan Diego. Yang kecik lari, yang besar buat tak tahu aje bila Diego marah
Boer yang besar tu datang balik. Memang dapat curi makan dedak Diego. Aiii...
Aku dah mula lepas meragut kambing pejantan boer dua ekor yang ARB bagi tu. Nampak ok. Dan diorang tak pegi jauh, cuma berhampiran kandang. Belum bergaul sepenuhnya dengan geng betina kandang depan.

Dan aku perhatikan boer ni memang 'hantu' bila bab makan. Mencekik aje kerjanya. Bersemangat betul. Memang macam ni lah sifat boer. Tekun bila bab makan. Lama sikit diorang berhenti dan meragut di sesuatu kawasan.

Tak berapa memilih macam kambing kampung. Laju betul berjalan bila lepas meragut. Kejap kejap pindah. Kejap kejap jalan. Awal awal lepas ragut kambing kampung ni, sang gembala kena 'alert'. Benar benar awas. Kalau tidak, sedar sedar dah sampai rumah Bedah Tong Gas kat hujung kampung. Habih makan cucu cicit tok nenek pokok bunga yang dia tanam.
_____________________

Buat masa ini, boer ARB masih dalam kuarantin. Aku belum campurkan dengan grup core breeder aku kat kandang utama.

Pasal ada satu lagi tahap diorang kena lalu.

The Sparta Test.

Ujian kelasakan di mana tiada dewormer akan diberikan, sedangkan kambing akan dibawa masuk meragut ketika musim parasit banyak, dan masuk ke dalam kawasan tinggi kepekatan parasit. Stamina dan kekuatan akan diuji dengan membawa kambing meragut sejauh mungkin setiap hari. Dan akan beradu tenaga dengan pejantan sedia ada - Thor dan 477.

Kalau lepas ujian ni, diorang akan jadi pejantan. Kalau tidak... well, jadi jantan sembelihan. Sepertimana yang terjadi kepada semua pejantan pejantan asing atau baru yang aku bawa masuk sebelum ini.

Semuanya.... akhirnya.... mati.

Sebab itu aku masih gunakan pejantan yang 'internally generated'. Aku dok buru pejantan dari luar yang benar benar lasak tapi belum ketemu lagi.

Aku bukan cari pejantan nampak sihat dan gemuk besar besar. Aku bukan cari yang menang award menang pertandingan kambing sana sini.

Tetapi aku buru yang hardcore, libido tinggi, superb conditioning macam tahap Spartiates. Tak manja, tak mengada ngada, nak kena bagi makan itu bagi makan ini suntik sana suntik sini deworm bagai. NO NO NO.

I just want... a brutally tough, superbly conditioned... buck.

Dan rupanya susah juga nak cari.

Aku harap pejantan boer ARB ni akan lepas ujian sparta. Sekarang masih dalam zon selesa, dia boleh rilek rilek main main lagi. Nanti masuk ujian ni, mau tertonggeng dunia yang dia nampak hehehe...


Into Sparta!!!

1 comment:

  1. Bro Alwi memang very observant..dengan minute details. Info dan progres penjantan Boer ARB yang nak dijadikan gladiators Sparta (+ libido brutal) amat berguna. Ia akan mempengaruhi banyak penternak yang nak ikut jejak pengembalaan Para Anbia atau pun yang nak buat semi-intensif. Carry On, Bro!

    ReplyDelete