"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, October 29, 2013

MISTERI TESTOSTERON

MISTERI TESTOSTERON


Penghidup jantan. Pembunuh jantan.

Ada sebuah kajian dilakukan ke atas gorilla gorilla di Afrika. Dan gorilla adalah ruminan sama seperti kambing. Kajian ini melihat apa yang terjadi kepada fisiologi tubuh gorilla jantan semasa musim mengawan, semasa mereka semua gila mengawan, semasa tubuh mereka semua disarati dengan hormon testosteron.

Para saintis ini membuat Fecal Egg Count (FEC), atau pengiraan telur cacing terhadap semua jantan jantan gorilla semasa mereka semua tengah 'naik syeikh'. Aaaa... saintis saintis ni nak tengok setakat mana beban cacing (tahap infeksi cacing) dalam tubuh gorilla jantan semasa wujud limpahan hormon testosteron.

Surprise! Surprise! Surprise!

Semua jantan gorilla naik FECnya semasa musim mengawan. Maknanya semua jantan jantan ini mengalami beban cacing yang tinggi. Lagi tinggi testosteron dalam darah, lagi tinggi beban cacing.

Hmmm.... testosteron menghidupkan sifat kejantanan tetapi dalam masa yang sama membuka pintu kepada kebanjiran parasit dan cacing untuk menyerang tubuh. Didapati tahap imun menurun dan konsentrasi cacing meningkat ketika tahap testosteron meninggi.

Testosteron meningkatkan risiko kematian jantan dengan drastik. Oppss....

Ok. Itu satu observation yang dibuat. Ada satu lagi pemerhatian yang menarik. Didapati semua betina gorilla adalah 'receptive', atau memilih, atau 'syok' dengan jantan yang paling tinggi testosteron DAN paling tinggi Fecal Egg Count (paling tinggi beban cacing).

Waaaaaa..... this is very surprising.

Rupanya, dalam saat saat mengawan, para betina memilih jantan yang paling 'resilient' terhadap cacing (yang memiliki daya tahan tinggi terhadap kewujudan tinggi cacing dalam badan). Hmmm pelik banget ni....

Ok cerita kejap pasal konsep resistance dan resilience. Dalam cerita ketahanan semulajadi organisma terhadap serangan cacing dan parasit, ada dua konsep - resistance (daya rintang), dan resilience (daya tahan).

Resistance ni lebih kurang macam konsep kubu atau fortress. Lagi tinggi resistance maknanya lagi tebal dinding kubu, lagi susah cacing nak masuk. Resilience pula second level defense. Bila dinding kubu dah pecah, dia pula ambik alih penentangan terhadap cacing. Resilience yang tinggi membolehkan kebanjiran besar besaran cacing ke dalam tubuh tetapi tidak mendatangkan kesan mudarat kepada tubuh perumah. Aaaa... dua dua fasa pertahanan penting. Mungkin resilience lebih penting daripada resistance. Yep I think so..

So, sekarang kita tahu saat saat mengawan menjadikan jantan dipenuhi testosteron, beban cacing meningkat mendadak, DAN jantan yang paling tahan terhadap beban cacing tinggi akan dipilih sebagai pejantan atau bapak oleh para betina. Yaa inilah cara alami dalam pemilihan dan pewarisan genetik tahan parasit.

Aaa sekarang tuan puan tahu kenapa aku tak deworm pejantan pejantan aku. Aku mencari yang paling 'resilient' agar sifat itu diwariskan kepada keturunan kambing seterusnya. Pejantan yang rendah resilience nya sepatutnya mati, atau pun koman koman kita reject lah jangan jadi pejantan.

Kalau kita sibuk deworm pejantan kita, ia akan berlawan dengan apa yang Tuhan telah tentukan atau reka kan. Itu yang jadi makin lembik makin manja kambing kambing kita. Kejap kejap ubat. Kejap kejap botol susu. Kejap kejap suntik. Pehh pening kita dibuatnya.

Adalah sangat baik bagi para pembiak ruminan untuk melihat atau observe sebaik baiknya cara kehidupan ruminan liar. Ada banyak lagi 'benda benda kecil' tetapi mendatangkan impak besar di kemudian hari, yang kita masih tak nampak dan belum dikaji.

Dan kepada semua pembiak kambing, kini adalah masa untuk masukkan pejantan dan bakal pejantan ke dalam ujian sparta. Punish them, and kill them. (orait orait not kill them, just make life harder for them).

Biar kita seleksi yang benar benar mantap. Yang paling tinggi testosteron, dan yang paling tinggi daya tahannya.

This is the way.

Forward.


Salam!

Dua testosteron sedang beramah mesra. Tapi tak lama lepas tu....
bergaduh sakan. Selalu macam ni. Kejap 'at peace', kejap lagi 'at war'. Musim mengawan kedua duanya aku pasti tinggi beban cacing.

3 comments:

  1. Always very informative and interestingly new. Tq

    ReplyDelete
  2. resilient, resistant.. terms yg penternak kita kurang arif..

    ReplyDelete
  3. Ko ternak kambing ke ternak pengganas ni? Heheh.. good one bro.

    ReplyDelete