"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, October 30, 2013

KIDS

Anak Kambing



Mak kambing keluar meragut. Perut semua kempis kempis. Pukul 9 pagi beb! Embun masih menimbun bawah sawit. Jangan risau, darah pribumi memang mantap lagi 'reliable'.
Bila mak kambing dah keluar, tinggallah anak anak kambing di kandang. Ada 150 lebih anak anak kambing di kandang.
Aku bagi budak budak ni makan creep feed. Semuanya 4 bulan ke bawah. Ada lagi anak anak dalam petak beranak. Tak berani nak keluarkan. Takut serabut. Kalau dilepaskan memang meriah kandang penuh anak anak kambing terloncat loncat.



Dulu aku bagi foraj lepas bagi creep feed. Tapi anak kambing semua jadi malas turun kandang. Malas cari makan sendiri. Aaaa tak boleh jadi. Tak boleh jadi. La ni aku bagi creep feed aje. Lepas tu pandai pandailah turun kandang cari foraj sendiri. Kadang kadang aku memang sengaja halau bagi turun kandang budak budak nih.
Kandang baru aku buat tempat sembunyi untuk anak kambing. Jadi mana mana anak yang lembik sikit boleh menyorok daripada geng geng pembuli. Yep, ciri kandang sebegini memperbaiki kadar survivabiliti.

Adik kepada 999 dan 1000. Dulu Moh Ternak kat chenor pahang dah sapu abang abang dia. La ni dia lah gantinya. Ada kembar betina. 


Itu saja kali ini. Salam hormat!

No comments:

Post a Comment