"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, October 21, 2013

GAMBAR KAMBING LEPAS MERAGUT


Gambar di atas diambil ketika kambing baru turun sejam dari kandang, dan meragut di kebun sawit bersebelahan. Sebahagian kambing, ada lagi yang tak nampak. Lebih 100 ekor kambing turun meragut. Ada lebih 150 anak anak kambing tinggal di kandang. Dulu nisbah 100 ibu : 200 anak, sekarang 100 ibu : 150 anak pasalnya semua anak anak cecah umur 5-6 bulan aku dah jual. Tak sempat nak buat penggemukan.

 Jarak antara sang gembala (aku) dengan kambing terjauh ialah 150-200 meter. Aku tengah duduk melepak sambil baca suratkhabar hehehe (warning : semua gembala baru jangan ikut style malas aku ni). Ada anjing gembala jaga nun di kejauhan (jaga lah sangat, sibuk kejar tupai aje). 

Semua yang turun meragut adalah ibu veteran. Kadang kadang terlepas juga anak baru cerai susu, atau belum cerai susu. Ini tak pasal pasal menambahkan kerja pemantauan aku. Sebab tu aku suka aje biarkan anak anak kat kandang. Tak payah dah risau sangat masa gembala. Boleh rilek sikit masa gembala baca suratkhabar, atau berangan angan jadi Ironman pakai sut armor Mark 42.

Aku pernah cuba bela boer tulen dan jamna tulen ikut style gembala. Memang gemuk bulat jadinya. Boer jadi bulat sebulat bulatnya. Baru beranak hari ni, pelawat kata mengandung lagi ke kambing boer ni. Haa sampai macam itu punya bulat. Jamna juga naik body score, tak nampak pipihnya. Memang nampak berisi betul.

Tapikan darah pribumi atau kacukan darah pribumi tetap menawarkan kadar pembiakan terpantas, dan penjagaan termudah. Betul betul low input high output. Dan kepercayaan aku pada darah pribumi, dan sunnah nabi mengembala - adalah 'unshakeable'. Tidak goyah sedikit pun, walau pun banyak penternak utamanya penternak baru dan intermediate seringkali cuba mencampakkan benih keraguan.

Bagi baka asing, sistem semi intensif boleh menggemukkan mereka, tetapi input tinggi perlu dikeluarkan untuk memperbaiki kadar pembiakan. Tetapi.... masih tidak mampu mencapai tahap pembiakan darah peribumi, darah anak anak tempatan, darah anak melayu. 

Semenjak aku terbitkan rekod kadar pembiakan di ladang aku, ada penternak yang 'claim' bukan bukan dasat dasat,  ambil kesempatan atas apa yang aku kongsikan, dan dia pusing balik cuba mengelirukan penternak baru  demi keuntungan diri sendiri - tetapi aku tahu realiti sebenarnya, dan aku sedang memerhatikan. Jadi kepada semua bakal pembiak kambing, dan pembiak baru, berhati hati dengan pemilihan mentor pembiak.

Anyway, ada lagi gambar akan menyusul. Buat sekeping keping, pasal facebook leceh la bab masuk masuk gambar ni. Ke aku yang tak pandai hahaha. Salahkan facebook plak, padahal diri sendiri enggak ngerti pak. 

Ok ok selamat menternak semua!





No comments:

Post a Comment