"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, May 14, 2015

COFFEE WITH KASAN RAZI - JUAL LEMBU MACAM JUAL AISKRIM

Sesi minum kopi bersama lelaki yang menjual lembu bagai menjual aiskrim. Mari kita dengar pengalamannya.

Kasan Razi muda lagi. Baru 32 tahun umurnya. Sekolah cuma sampai Tingkat 3. Sebelum dikerah ayahnya untuk membantu menjaga lembu yang dibiakkan ketika itu. 

Maka Kasan Razi bukan baru dalam industri ternakan. Bukan lagi newbie. Tetapi orang yang 'seasoned'. Orang yang ahli.

Dari umur belasan tahun sudah biasa dengan lembu. Dan berbeza dengan ayahnya, Kasan berani ambil risiko untuk berjual beli lembu. Kasan akan pergi ke negeri negeri Pantai Timur untuk mengumpulkan lembu lembu sebelum membawanya balik ke Sabak Bernam untuk dijual.

Di Pahang misalnya, misi mencari dan mengumpul lembu biasanya mengambil masa seminggu. Selesai urusan permit, Kasan akan membawa lembu tersebut balik ke kawasan sekitar daerah Sabak Bernam.

Kawasan sekitar. Aku tak kata kandang. Perasan tak? 

Yep. Kasan terus menjual lembu lembu yang masih berada atas lori. Kepada rakan rakan penternak yang dikenalinya.Kat Pahang pusing, kat Sabak Bernam pun pusing.

Betul betul macam mamat Pakistan jual aiskrim. 

Dimana sahaja lori berenti, dimana sahaja Kasan makan minum, dimana sahaja yang difikirkan sesuai - Kasan beranikan diri untuk menjual lembu. 

Kasan tak tunggu pembeli datang kandang. Kasan bawa lembu kepada pembeli.

..... teknik pemasaran yang sangat agresif. Direct marketing.

Ini cara yang dipilih Kasan. Latihan pemasaran yang 'torturous' dan 'terrifying'. Aku tak fikir kita semua akan sanggup menebalkan muka ke tahap ini.

Ya. Ini pengalaman berguna yang membina ketahanan mental dan fizikal Kasan. Syabas aku ucapkan kepada Kasan kerana berani melalui pengalaman sebegitu.

Ok. Berkat membiakkan lembu semenjak sekian lama (aku kata biakkan, aku tak kata trading - ayahnya breeder super tegar), famili Kasan ada sawit 300 ekar, kebun pisang 25 ekar, lembu 160 ekor (the core wealth generator!), dan kambing 60 ekor.

Kasan kini tidak lagi trading lembu. Cuma fokus untuk biakkan lembu yang ada, dan memberanikan diri untuk terjun ke bidang baru - kambing susu. Dah lebih dua tahun Kasan menternak kambing susu. 

Dan yang bagusnya, Kasan Razi kini sebahagian pasukan pembiak yang berusaha keras membebaskan negara ini dari kebergantungan. Yang menyahut cabaran meningkatkan pengeluaran makanan dalam negara. Bukannya yang mengambil jalan mudah dengan mengimport semata mata. 

Syabas kepada Kasan Razi yang memilih untuk berjuang mencapai kebebasan!

Lets fight for freedom!!

(alwigoatfarm adalah pembekal kambing muda, pembekal kambing aqiqah / kambing akikah, dan pembekal kambing qurban / kambing korban. Sebarang pertanyaan boleh hubungi no telefon yang tertera di atas)


4 comments:

  1. Aku tengah tunggu cadangan Kazan nak trade- in kacukan Shami dengan Saanen dari kandangnya!!! Dan nak belajar camna dia urut tetek supaya boleh jadi lebih besar!!!

    ReplyDelete
  2. Welcome in breeder group brother Kasan.

    ReplyDelete
  3. ada no contact brader kasan ni x?

    ReplyDelete